Dödskul shopping i Playa del Carmen

Det finns mycket att shoppa i Mexiko, för ett antal år sedan var jag i Playa del Carmen och vandrade runt i butikerna. Här är det jag hittade.


Día de los muertos (De dödas dag) är en viktig och stor religiös högtid i Mexiko. För oss alla andra kanske det känns lite konstigt att köpa med sig ett skelett hem i resväskan.

Ibland hittar man saker att köpa under en resa, något som man verkligen vill ha. Men ibland är det svårt att ta med sig en del av prylarna hem igen. Det ni ser här kommer från min resa till Mexiko och Riviera Maya där jag bodde en bit utanför Playa del Carmen.



Visst lovade affären att det gick att skicka hem dessa vackra keramik-handfat. Men det blev ändå  både dyrt och riskabelt. Så jag avstod, något jag faktiskt ångrar idag.


Det fanns många olika mönster och stilar. Var inte så förtjust i den i med fiskarna, föredrog de andra mönstren.



Varje fat var helt unikt, handmålat och hade redan ett hål för avloppet. De skulle ha passat perfekt i mitt badrum. Men det fanns andra snygga saker att köpa, som dessa speglar med metallramar. Inte heller dessa inhandlades, blev för svåra att packa ner i väskan.



Gillar ni dessa speglar, med snygga ramar i metall?

Kläder var naturligtvis också ett bra shoppingtips, till bra priser också. Man kunde också hitta många föremål i snidat och handmålat trä, som dessa söta krypande djur.



Vill ni ha fler shoppingtips från Playa del Carmen? Se två amerikanska filmer här med fler shoppingtips från Mexiko.



Den här bilden är från huvudgatan Fifth Avenue i Playa del Carmen, det är här och på tvärgatorna som de flesta affärerna ligger.



Och så en bild från den sköna långa stranden med det turkosa havet utanför, det är väl ändå havet som gör man åker hit?



Det finns många fina affärer och bra krogar på och i närheten av den största gatan som fått det fina namnet Fifth avenue, inne i centrala Playa del Carmen. Ni kan se mer i filmerna här.



Text och foto: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg och film från Youtube


Kommentarer