Shoppingtips från Bali - handmålade ägg

Under en resa till Bali för några år sedan kom jag över dessa snygga ägg, handmålade i härliga färger och med olika spännande mönster.



Äggen som målats på dessa tunna äggskal är en gammal tradition på semesterön som är en del av Indonesien. Vi fick veta att kunskapen att måla ägg ofta går i arv i generationer inom samma familj.



Här ser ni en film som visar hur det går till att måla äggen.

Underbara Bali, en ö jag gärna åker tillbaka till. Tyvärr är det en lång resa dit så jag måste nog samla lite mer kraft först. Men jag reste runt på både Bali och Gilli-öarna under två veckor för några år sedan, med Tema resor.



Här en bild från lobbyn på Hotel Melia Bali i Nusa Dua och på bilden nedanför ser ni stranden utanför där jag tillbringade ett antal timmar, både i solstolen och på promenad längs stranden.

Stranden i Nusa Dua, utanför hotell Melia Bali

Bali är en verkligt magisk ö, på 5780 kvm, där man ser offergåvor överallt på gatorna och där man plötsligt kan se en parad komma förbi.
Här är befolkningen mestadels hinduer, även om Indonesiens befolkning annars består av 87 % muslimer. Turismen är idag mycket viktig för öborna, det är deras viktigaste källa till inkomster.

Det heliga vattentemplet Pura Ulun Danu Bratan

Det finns mycket att göra på ön, så man behöver verkligen inte bara ligga vid stranden eller poolen. Varför inte besöka något tempel, cykla bland risfälten eller vandra in i den mäktiga djungeln. Jag var där under våren, då var det fortfarande långsäsong men hade bra väder hela tiden.

Text och bild: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg

Kommentarer