Lär dig laga lokal mat på semestern

Är ni intresserade av mat och tycker att det är kul att testa nya recept? Då kanske det vore en bra idé att gå på en matlagningskurs under semestern. Jag har själv testat det på två olika ställen, nu senast i Vietnam. Läs mer om allt här.

På en marknad i Saigon med vår lärare.

För något år sen var jag på en rundresa i Vietnam med Lotus Travel, under tiden vi var i Saigon, eller Ho Chi Min City som staden också heter var jag inbokad på en matlagningskurs. Vi började dagen med att åka till en stor marknad där vår lärare handlade med sig varorna som vi skulle använda under matlagningskursern.


Här lagar jag en Sizzling Pancake.

Sedan kom vi fram till själva skollokalen, Mai's Kitchen där vi först fick en introduktion om det vietnamesiska köket och en kopp gott te. Sedan tilldelades vi vår första uppgift, att göra vackra figurer av morötter och ananas. För man äter även med ögat, menade läraren.
Efter det började vi att laga till en soppa, en Pho med kyckling. Därefter blev en mellanrätt som kallades sizzling panncakes och så till sist några vietnamesiska vårrullar med en stark dippingsås. Till efterrätt blev det vår konstnärligt skurna ananas, med chilisalt till! En förvånande god combo!


Så här vackert var det i lokalen.

När maten väl var klar så fick vi naturligtvis testa på att äta av våra alster, riktigt gott var det. Även om jag inte riktigt älskade vårrullarna. Vi fick också ta emot var sitt  diplom och en liten kokbok, så vi själva kan göra samma rätter härhemma. Men innan det fick vi svara på några enkla frågor, en liten tenta.


Jag tar högtidligen emot mitt diplom efter att ha klarat tentan.

Jag har även varit på en annan matlagningskurs, under en resa till bland annat Bali i Indonesien för några år sedan. Då reste jag med Temaresor som också hade planerat in en matlagningskurs i sitt digra program.
Det var ungefär samma upplägg som i Vietnam, så vi startade med en tur till en lokal marknad. Marknaderna här var lite mer slitna och totalt utan turisten än den i Saigon, men så otroligt spännande att besöka.

Här på en marknad på Bali.

Efter en tur tillbaka till "skolan"- som egentligen var en hotell-trädgård - så fick vi var sitt förkläde och tilldelades en plats bakom ett flertal olika spisar. Här lagade vi maten utomhus och fick bland annat göra en rätt med fisk. Sedan blev det dags att äta, men då fick vi inte äta just det vi lagat utan fick ta kockens egen version av rätterna.


Matlagning i Indonesien på en kokplatta i trädgården.

Det har verkligen varit kul att att testa olika lokala smaker och produkter och få chansen att laga till dem själv, inte bara äta dem på en krog. Men var inte rädd, du behöver verkligen inte vara duktig i köket för att klara en matlagningskurs på resan, det räcker bra med god vilja, en dos nyfikenhet och ett bra humör.


Här var vårt "kök" under matlagningskursen på Bali.

Vi hade förövrigt en fantastisk guide under vår resa på Bali och två fullspäckade veckor, fyllda med med många intressanta utflykter samt vår kurs. Jag kan verkligen rekommendera att ta en matlagningskurs under resan, den blir verkligen ett fint minne när du kommer hem. Även om du inte kommer laga matten hemma i Sverige så får du i alla fall lite hum om hur man gör andra länder och vilka smakkombinationer man kan framkalla med kryddor och användandet av för oss något mer okända matvaror.




Mina resor till Bali och Vietnam och matlagningskurserna där har i alla fall gett mig härliga minnen för livet.

Text och bild Agneta Nisbeth Nisbeths resblogg







Kommentarer