Spännande vandring i Atlasbergen


Jag har också vandrat i Marocko, i de vackra Atlasbergen. Vi flög först till Marrakech sedan åkte vi upp i bergen med jeepar, det tog ett par timmar.
Här fick man dock själva ta med sig en sovsäck, men bära själv det behövde vi inte där heller. Nur var det åsnor som tog hand om packningen.



Naturen var helt underbar, den varierande för varje timme. Här sov vi över i enkla hus och hade med oss egna sovsäckar som vi lade på golvet där det låg mattor och var sin enkel skumgummimadrass. Killar och tjejer för sig, naturligtvis. En del som föredrog att ligga ensamma, flyttade sin sovsäck utomhus och sov under stjärnorna.




Det var ganska kallt under nätterna, så tänk på att ta med varma tröjor och sköna mjukisbyxor att sova i. På vår vandring i Atlasbergen blev det till att avvända de enkla ståtoaletter som fanns i de hus vi övernattade i. Något som jag minsann såg nackdelarna med efter att ha blivit svårt magsjuk andra dagen på vår vandring...





Ett varningens tecken måste jag i alla fall sätta upp efter som jag tidigare berättat blivit svårt magsjuk i Marocko där vi åt sittande på madrasser kring en rykande het tagine. Vad som gjorde mig sjuk vet jag fortfarande inte, men antagligen var det på grund av bristande hygien. Jag åt dumt nog ett kex direkt efter en vandring utan att ha tvättat fingrarna ordentligt, något som uppenbarligen gjorde mig helt sängliggande i över ett dygn.



Ett bra tips är därför att alltid ta en kolera-drickvaccination i god tid innan ni åker. Det sägs ska hjälpa även mot många typer av andra magåkommor. Naturligtvis måste jag väl också påpeka ännu en gång att tvätta händerna noga, att helst inte äta okokt mat och att bara dricka vatten från dina egna vattenflaskor.



I Marocko finns det också oerhört mycket att välja på. I Marrakesh handlade jag med mig ett par vackra, ljusblåa lädertofflor, lite handmålad keramik, guldmålade teglas i olika färger och en vacker kaftan.



Men det fanns också tuffa smidesarbeten i både järn och koppar som till exempel ljuslyktor, spännande kryddor, mattor i olika prisklasser och kvalitet, gamla vackra musikinstrument , andra hemvävda textilier, snygga pallar och småbord samt snygga kakelplattor och annan handmålad keramik.



Av Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg
Foto: http://www.visitmorocco.com

Kommentarer