På husjakt i Italien

För ett par år sedan var jag inne på tanken att köpa mig ett hus i Italien. Ett land jag ofta besöker och som jag bott i i ett par år under 80-talet. Nu blev det inget av detta, främst av ekonomiska och praktiska skäl.



Men det blev en fin resa i Le Marche, en mycket vacker och ofta bortglömd region och i den lika härliga regionen Abruzzo.



Huset, eller kanske ska man säga ruinen jag tittade på låg i Amandola. Ni ser hur den ser ut här... Det blev som sagt inget köp. Men platsen var helt underbar.


En charmig plats var det, vägarna dit var kanske lite väl krokiga vilket gjorde mig något bilsjuk. Men området är verkligen väl värt ett besök. Den ligger fint i den natursköna Monti Sibillini Nationalpark. I staden finns både övernattningsmöjligheter samt ett antal bra restauranger och barer.



Text och bild Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg samt film från Youtube

Kommentarer