En stilla tanke

Nu händer det nästan något en gång i veckan om inte mer, fruktansvärda terrordåd drabbar åter helt oskyldiga människor. Senast i Frankrike då de fega kräken mördade en präst i en kyrka, innan dess hände flera vansinnesdåd i Tyskland.


Kristus på korset här ovan är ett verk i trä, gjort av av min fantastiska mamma Gunvor som var konstnär till yrket.

Frågan jag och många andra nu ställer sig är om vi verkligen vågar resa runt i världen, eller ens här hemma. Är tunnelbanan verkligen säker, kan jag bli attackerad i en snabbmatsrestaurang, på gatan, i ett shoppingcenter eller kanske till och med i en kyrka?


Här en bild från den tyska staden Freiburg - som jag besökte för ett par år sedan. Foto: Tyska tursitbyrån

Men jag kan bara säga att om vi verkligen förändrar vårt sätt att leva, från det dagliga pendlandet till jobbet och allt det andra vi gör i veckorna, så har terroristerna verkligen vunnit. De vill ju förstöra vår värld, som vi känner den idag.


Ett minne från Thailand, några vackra blommor i en vattenspegel. Foto: Agneta Nisbeth

Visst ska vi vara uppmärksamma och kanske till och med försiktiga i vissa fall, men vi måste också visa att vi inte låter oss skrämmas. Jag tänker i alla fall fortsätta att resa, både här hemma och utomlands. Så länge jag bara orkar och har ekonomiska möjligheter att göra det.

Text: Agneta Nisbeth

Kommentarer