Ett stopp på Mallorca

Resan på Medelhavet fortsätter - här ankommer vi till den spanska ön Mallorca.

Denna dag hade vi sovmorgon, båten anlöpte inte hamnen förrän klockan 14.00. Då skulle vi vara framme på Mallorca, i huvudstaden Palma. Innan dess tog vi det lite lugnt, tittade på morgon-TV. Sedan gick vi upp till soldäck. Snart skulle resan vara över så vi passade på att få lite färg. Dessutom lockade poolen en dag som denna, trots att det var lite blåsigt. Där högt uppe på 11:e däck såg vi också hur vi närmade oss ön Mallorca. Vi passade också på att spela lite golf, det vill säga att man spelade framför en videoskärm och fick bra råd av ett golf-pro som jobbade ombord.

Väl framme i Palma steg vi av och tog en taxi in mot staden, det var för varmt att gå. Nu hade vi hela eftermiddagen och kvällen på oss, båten seglade inte förrän vid midnatt. Vi började med att ta oss till den mäktiga katedralen som ligger högt uppe på en kulle, sedan vandrade vi ner mot den gamla staden.

Där strosade vi omkring i ett par timmar, här finns många fina affärer att titta i. Vi njöt av varsin öl på en bar och sedan en strut glass på gatan. Det kändes verkligen att man var på semester.

På vägen hem på kvällen tog vi oss en bit mat, längs en av kajerna. Vi beställde in några tapas och varsin öl, samtidigt som vi tittade ut över segelbåtshamnen. Inte helt fel om man säger så.
I lugn och ro vandrade vi sedan de sista metrarna tillbaka ombord. Vi bytte om och gick ner till restaurangen för att äta vår näst sista middag på båten.