Kryssning i Medelhavet - Avresa från Marseille

Här kommer en liten serie, från en kryssning i Medelhavet, med ett stopp per dag.  Idag är det dags för avresa, från Marseille i Frankrike. För några år sedan åkte jag på en kryssning i Medelhavet, jag skrev och Nicola fotograferade -  för ett reportage om kryssningar som ett perfekt alternativ för smekmånadspar. Här följer första avsnittet på min dagbok från resan som alltså skedde för en tid sedan.

Dag 1 lördag – MARSEILLE, Frankrike

Vi närmade oss hamnen i Marseille med förväntan. Flyget hade tagit oss från Arlanda till Frankrike och vi längtade verkligen till havet. Från taxifönstret såg vi henne plötsligt, European Stars som skulle bli vårt hem den närmaste veckan. Skeppet kom från det nu nedlagda Festival Cruises, nu heter hon MSC Sinfonia. Skeppet var då alldeles nytt, våren –  02 gjorde hon sin jungfrutur.

Väl inne i Festival Cruises stora terminal visade vi upp våra biljetter och lämnade våra resväskor. Precis som på flyget. De bars sedan ombord av personalen, efter att ha gått igenom en säkerhetskontroll. Mycket bekvämt och tryggt.

Här en film från MSC Sinfonia - som hon nu heter.

Här fick vi också våra plastkort. De var lika stora som kreditkort och fungerade både som rumsnyckel och passerkort för att gå av och på båten. Alla extra utgifter ombord, som drycker och utflykter med mera, registrerades på plastkorten.

När vi äntligen steg ombord visades vi genast till vår hytt. Här blev vi välkomnade med en underbar jättebukett med liljor, rosor och andra ljuvligt doftande blommor. Dessutom väntade en flaska champagne, ett fruktfat och ett handskrivet välkomstkort. På alla brudparens dörrar fanns också ett litet hjärta. Kanske för att de förälskade lättare skulle hitta hem till hytten?

Vi packade upp och gick ut för att upptäcka båten. Vi började högst upp där poolerna låg. Här fanns massor av folk som badade och solade, men vi hade inte tagit med oss badkläderna den dagen så vi satte oss i stället i en av båtens många restauranger. Vi ville smaka lite på en av bufféerna. Eftersom all mat ombord var gratis var det bara att ta för sig av alla godsaker.

En film till från MSC Cruises - som nu har hand om skeppet.

Efter att ha upptäckt båtens alla våningsplan begav vi oss åter till hytten. Vi passade på att ta det lite lugnt innan middagen. Middagen intogs vid 21-tiden på kvällen. Vi hade beställt den sista sittningen och vår matsal under veckan hette Da Giacomo. Här skulle vi få avnjuta en femrätters måltid varje lunch och middag under resan.

Det stämmer som man säger, sjön suger. Vi var rejält hungriga och åt med god aptit. Efter maten orkade vi ingenting mer. Vi gick tillbaka till hytten för att titta på TV och somnade sedan. Under natten lämnade båten Frankrike, för att anlända till Italien dagen efter, närmare bestämt Genua.

Av Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg
Foto: https://www.instagram.com/villemarseille/ samt video från Youtube