Ännu en svår jordbävning i Italien

För några år sedan var jag på besök i den lilla staden Amandola i mellersta Italien för att titta på ett hus som jag funderade på att köpa. Nu har det skett en svår jordbävning i området och många befaras döda och skadade.



Läser precis att sjukhuset i staden Amandola har tvingats stänga och sjuka har flyttats ut till en säkrare plats. Så ledsamt att höra detta.




Här en bild tagen en bit utanför Amandola, i området Le Marche som ligger i närheten av staden Ascoli Piceno.


Tråkiga nyheter så här på morgonen! I det bergiga området finns många vackra gamla städer, man kan bara tänka hur många som behöver hjälp just nu. Besökte under samma resa staden L'Aquila som drabbades av en svår jordbävning för flera år sedan och fortfarande inte är helt återuppbyggd.



Vi ser här en bild från den gamla staden L'Aquila som drabbades mest av jordbävningen 2009 som drabbade alla, 300 döda och många fler skadade.



En film från L'Aquila - hur lite som förändrats sedan jordbävningen. När jag besökte staden var den helt öde, med undantag för människor som försökte bygga upp eller riva ner fastigheter.



Mina tankar är hos er och hoppas verkligen att ni får den hjälp ni behöver så fort som möjligt!



En film från Amatrice, en av de städer som drabbats allra värst.



När jag bodde i Italien på 80-talet minns jag hur hela landet sörjde efter den stora jordbävningen i Neapeltrakten 1980. Då halva staden Avellino försvann, besökte den många år senare och det fanns inte mycket kvar av den fina gamla stadskärnan.



En film från den vackra staden Amandola som den var - från Youtube.



Praying - träkonst från min mamma Gunvor.

Text och foto: Agneta Nisbeth


Kommentarer