Shoppingtips från Sri Lanka - handmålade masker av trä

Det finns mycket vackert att shoppa om ni har turen att kunna resa till till öriket Sri Lanka. En av de alla saker jag tittade extra på var olika former av träarbeten.


Här är en hel del bilder på träfigurer som jag hittade under min resa till den vackra ön. Bland annat tittade jag extra på dessa handmålade masker.



Här på bilden ovan arbetar några män med ett par snidade trädörrar, som de karvar och arbetar med i sin verkstad. Det ligger många timmars arbete bakom en sådan här fin dörr, jag lovar!


I affären som låg bredvid kunde man bland annat köpa dessa fina masker. Maskerna var målade i vackra färger. Ursprungligen användes maskerna under traditionella danser och ritualer av olika slag, idag blir de mest vackra och färggranna inslag i hemmet för turister och andra intresserade.



En närbild till på en mask med härliga små ansikten. Under besöket i affären såg jag många som köpte med sig ett minne hem - kanske sätter de sedan upp det på väggen som jag gjort. Inte är maskerna så tunga heller att packa ner i resväskan.


Maskerna fanns i alla former och storlekar, lika härligt färggranna allihopa. Här nedan kan ni se en film, från Youtube, om själva hantverket.

Ni kan läsa mer om mask-traditionen på Sri Lanka här - på engelska››



Text och bild: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg

Kommentarer