Vandra i Atlasbergen - och shoppa i souken

För några år sedan vandrade jag i Atlasbergen i Marocko - en upplevelse på många plan. Såg underbar natur, mötte spännande människor och så blev jag rejält sjuk...



Jag hade tidigare vandrat i både Italien och i Nepal, så detta var inte första gången jag gav mig iväg på en trekking-resa. Även om jag inte är någon äventyrare så kan jag se det intressanta i att vandra på semestern. Man får se nya saker och bättrar på konditionen på köpet.
På vandringsresan till Atlasbergen i Marocko fick vi själva ta med oss vår sovsäck, men vi behövde inte bära dem själva. Det var åsnor som tog hand om packningen.



Under vandringen sov vi i enkla hus och lade våra sovsäckar på golvet där det låg mattor och var sin enkel skumgummimadrass. Killar och tjejer för sig, naturligtvis. En del som föredrog att ligga ensamma, flyttade sin sovsäck utomhus och sov under stjärnorna.
På vår vandring blev det till att avvända de enkla ståtoaletter som fanns i de hus vi övernattade i. Något som jag minsann såg nackdelarna med efter att ha blivit svårt magsjuk andra dagen på vår vandring...


En film från Youtube från en annan som vandrat i Marocko och Atlasbergen. Själv hade jag ingen filmkamera med mig tyvärr när jag reste.

Ibland kändes det som jag vore färdig att ge upp när vi gått uppför i någon timme. Men när man nått sitt mål för natten är man ganska stolt. Dessutom känns det bättre i benen för varje dag som går och konditionen förbättras ständigt.
Maten lagades på plats, det är egentligen fantastiskt vad de klarar av att laga ute i ödemarken. Vad vi har ätit har alltid varit både gott och vällagat. Ett varningens tecken måste jag i alla fall sätta upp efter som jag tidigare berättat blivit svårt magsjuk. Vad som gjorde mig sjuk vet jag fortfarande inte, men antagligen var det på grund av bristande hygien. Jag åt dumt nog ett kex direkt efter en vandring utan att ha tvättat fingrarna ordentligt, något som uppenbarligen gjorde mig helt sängliggande i över ett dygn.



Ett bra tips är därför att alltid ta en kolera-drickvaccination i god tid innan ni åker. Det sägs ska hjälpa även mot många typer av andra magåkommor. Naturligtvis måste jag väl också påpeka ännu en gång att tvätta händerna noga, att helst inte äta okokt mat och att bara dricka vatten från dina egna vattenflaskor.


Riktiga skavsårsplåster är också en nödvändighet, som Compeed. Det frestar på fötterna att vandra i dagar, upp för rejäla berg och nedför igen, timme efter timme. Visserligen är det ingen bergsbestigning eller så, man vandrar som oftast på små smala stigar eller leriga vägar, men det är ändå viktigt att ha bra skor, som är väl ingångna. Tänk också på att de ska vara rejält med utrymme för tårna.



Jag valde också att gå i långbyxor (billiga och bekväma militärbyxor köpa på ett överskottslager) bägge gångerna. Något jag verkligen kan rekommendera. Visserligen blir man då inte solbränd på benen, men det är bättre än att bli ”uppäten” av myggor och andra kryp. Dessutom bör man inte alltid visa sina bara ben som kvinna på grund av religiösa skäl.



Det kanske mest fantastiska var att man under dessa bägge resor på ett helt unikt sätt kom väldigt nära människorna i dessa avlägsna byar. Det finns ju oftast inga riktiga vägar dit, inte heller någon telefon, eller ens elektricitet på många ställen dit du vandrar. Överallt mötte jag också underbara, gästfria, vänliga människor som lämnade djupa spår i mitt hjärta.


Ett besök i Marrakech och souken står givetvis på schemat, för eller innan vandringen.

Jag har också många, många vackra bildminnen kvar att njuta av, utan också mycket annat att minnas för resten av livet. Som dofter, människor och färger och former från mina vandringsresor. Det som dock försvinner allt mer är minnena av skavsåren, magsjukan och de många uppförsbackarna.
Var man än åker finns det möjligheter att hitta saker att köpa med sig hem.



I Marocko finns det också oerhört mycket att välja på. Jag handlade med mig ett par vackra, ljusblåa lädertofflor, lite handmålad keramik, guldmålade teglas i olika färger och en vacker kaftan.



Men det fanns också tuffa smidesarbeten i både järn och koppar som till exempel ljuslyktor, spännande kryddor, mattor i olika prisklasser och kvalitet, gamla vackra musikinstrument , andra hemvävda textilier, snygga pallar och småbord samt snygga kakelplattor och annan handmålad keramik.

Av Agneta Nisbeth
Mina egna bilder kommer så småningom. Har dem bara på dia.

Foto: Marockanska turistbyrån instagram››


Kommentarer