Konsten att packa

Har ni problem med att packa väskan innan ni reser iväg på er solsemester? Ni kan få några av mina bästa råd här, kanske kan det hjälpa någon...

En dag på stranden, här Kamala Beach i Phuket.

Tar ni med er alldeles för mycket saker som ni aldrig använder sen under resan? Blir resväskan helt fullproppad och så tung att ni får betala övervikt redan på utresan? Glömmer ni bort hälften och behöver köpa en ny tandborste så fort ni checkat in på hotellet?

Reser man till en storstad får man tänka på ett annat sätt, här i Rom.

Egentligen är det väldigt lätt att packa rätt, om man nu menar att fylla sin resväska med bara det allra viktigaste och det man verkligen vill ha med sig under en eller två veckors semester. Det gäller bara att planera ordentligt. Oavsett var man ska resa, till solen eller en storstad.



Jag börjar "packa" redan när jag bokat resan. Det vill säga att jag för en lista på vad som jag ska ha med mig, både i resväskan som jag checkar in, i handbagaget och vad jag ska ha på mig. Listan skriver jag alltid upp i telefonen. Vilket också gör att jag kan ändra och fundera långt innan jag verkligen ska ut och resa, vad MÅSTE jag ha med mig och vad kan jag egentligen avvara. Dessutom kan jag spara listan till nästa resa och bara ändra det jag behöver då.


Jag rullar ihop mina kläder i väskan, så de inte blir skrynkliga och när man väl anlänt så är det bara att hänga in dem i hotellgarderoben.

Resa till solen


Till ett varmare land behöver man egentligen inte så mycket kläder, framför allt packar jag bara plagg som inte blir skrynkliga och är enkla att tvätta om så skulle behövas. Åker jag till en storstad är det lite andra regler som gäller. Men principen är densamma, bara ta med det allra mest nödvändiga och plagg som går att kombinera på olika sätt.


En sak jag alltid packar för en semester är en massa böcker som jag sedan lämnar kvar på hotellet. Du får då plats för det som du köper på semestern.

Dessutom ser jag som sagt alltid till att alla plagg går att kombinera med varandra. Ett par svarta byxor, en kjol och tre toppar ger sex olika outfits. Lägg till två klänningar, två saronger och två par bikinis plus ett nattlinne så har jag kläder för två veckor. För jag räknar med att använda plaggen två gånger, minst. Jag vill inte ha med saker i resväskan som jag aldrig använder, men jag vill heller inte lämna viktiga plagg hemma.

En strand i Thailand


Det som kan vara tungt i väskan är alla schampoflaskor, solkrämer och smink. Jag för därför över allt i små förpackningar, några har jag dessutom köpt i miniformat redan från början. Dessa kan sedan ligga i väskan i min necessär tills nästa resa.



Skor är en annan sak man måste tänka igenom noga, ofta väger de en hel del. Dessutom tenderar jag att ta med mig skor jag aldrig behöver. Det räcker med ett par lätta gympaskor, ett par snygga sandaler, eventuellt ett par snyggare skor med klack, plus ett par badskor som jag alltid bär med mig i handbagaget. För om resväskan skulle komma bort är det bra att ha något som passar bättre i värmen.

Här är jag uppe på ett berg i Nepal.

Handbagaget är en annan viktig sak, här packar jag alltid en mininecessär med det allra viktigaste inklusive mediciner. Man vet aldrig om resväskan kommer på avvägar eller om flyget blir försenat och du måste stanna länge på flygplatsen. Har även ett ombyte kläder (som inte väger mycket) passande för resmålet, samt underkläder och ett nattlinne - och om jag ska till solen - även en bikini med i en påse, tillsammans med badskorna.



De tyngsta, varma kläderna - som en jacka (ofta en dumjacka som inte väger så mycket och går att stoppa in i en liten påse)  samt varmare kängor eller gympaskor - bär jag alltid på mig under resan. Tänker alltid på att de ska gå att skala av när man kommer fram till resmålet. Har alltid på mig något varmt ombord på flygplanet eller tåget, då det kan vara lite kallt ibland, även när man kommer fram och åker i en bil med full AC på.

Innan jag fyller resväskan och handbagaget så lägger jag fram mina kläder, någon dag i förväg, så att jag bättre får en översikt över allt. Listan vad jag ska ha med mig har jag ju redan gjort i telefonen.

Det är ganska lätt att packa och riktigt roligt!

Text och foto: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg







Kommentarer