Bästa stunden på dagen - hotellfrukost i solen

Jag vet att många av er tycker att något av det bästa med semestern är få njuta i lugn och ro av en god hotellfrukost. Här har ni några av mina minnen från dagens första fika med tillbehör i solen.

Frukost på Cape Sienna, Thailand. Mangpglass och frukt.

Vare sig man bor på ett lyxigare hotell eller en enklare pension, så är det samma sak; det är underbart att vakna upp till ett dukat bord med olika frukostläckerheter. Jag älskar till exempel Eggs Benedict som ni kan se på bilden ovan. Men framförallt vill jag ha färsk frukt, speciellt i Asien.

Frukost på Atlantis The Palm.
Jag är egentligen ingen stor frukostätare och tycker inte om att äta mycket mat tidigt på morgonen. Men jag har numera löst detta genom att bara ta en kopp kaffe på hotellrummet innan jag går på yoga eller tar en simrunda i poolen tidigt på morgonen. Vid niotiden eller gärna ännu senare är jag hungrig som en varg och längtar efter att sätta mig i solen med min ofta gigantiska frukost.



Och när man reser ner till Asien och södra Europa så får man som sagt alltid massor av härlig färsk frukt. Här ovan ett foto från en resa till Turkiet då jag bodde på ett Sunprime hotell och åkte med Ving.


Lite mer exotisk frukt fick jag under en resa i Indonesien, här ett foto från Bali. Serverat på ett blomblad, så vackert! Och så gott! Naturligtvis fanns även en massa nypressade juicer att tillgå i värmen.



På de allra flesta hotell finns det kockar som lagar din mat på beställning, så du får den frukost som du önskar, hårdkokt eller löskokt ägg, omelett eller något annat. Här från ett Sunprime-hotell utanför Side i Turkiet.


Naturligtvis måste man även smaka på de lokala delikatesserna, på det småvarma. Här rosmaringrillad potatis, söta tomater, korv, äggröra och till detta kanske det passar med en bit bacon eller en korv.


Så här fick man juicen på Hotel Indigo Pearl, som numera heter The Slate. Ett helt fantastiskt hotell i Phuket, Thailand. Juicen var här förpackad i små återanvändbara flaskor. Frukosten här var inte bara hipp och trendig utan också riktigt god. Ett toppenställe som jag gärna reser tillbaka till någon dag.



Från samma hotell, här är olika typer av youghurt, bara att välja vilken smak som passade bäst för dagen. Eller kanske ta två olika? Praktiskt också att inte behöva sleva upp kladdig yoghurt och istället få den fint förpackad så här.



Här ovan en bild på frukosten på det fantastiska hotellet Atlantis the Palm i Dubai som också bjöd på enorma och mycket välsmakande frukostar varje morgon. Här den delen som inte var sötsaker utan färdiggjorda smörgåsar av olika slag.


Här en bild på färdiga fruktskålar, så man slipper att själva plocka ihop sin frukost. Man behöver ju inte bara ta en, utan prova fler om man så vill och orkar. Jag tittar alltid efter bilder som andra lagt upp på sajter som Tripadvisor på just frukosten, det kan få mig att välja eller rata ett hotell.



På Atlantis the Palm I Dubai fanns det minsann inte bara de vanliga bullarna och kakorna till frukosten, här kunde man också njuta av underbart goda bakelser! De vita ovan var till exempel ljuvligt läckra fyllda med kokos och ananas.



För sunda alternativ i all ära, men jag kan inte hjälpa att jag också alltid äter en massa läckra och kanske inte fullt så nyttiga bakverk av olika slag. Hemgjorda, nybakade croissanter, wienerbröd och bullar.



Jag måste bara smaka på allt! Men så är jag ju på resa - då är det tillåtet att äta lite mer än kanske vanligt... Eller så kan man bara njuta av frukt och ett glas nypressad juice, eller?

Text och foto: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg

Kommentarer