Shopping I Goa: Bästa tipsen på vad du kan ta med dig hem

Det fanns onekligen oerhört mycket att shoppa under min resa till semesterorten Goa i södra Indien. Jag som inte köper med med vanliga souvenirer hade svårt att hålla mig denna gång. Här är några tips på vad som finns att ta med sig hem.

Vackra skålar och handmålat kakel.
Jag handlar nästan aldrig souvenirer under mina resor, prylar som inte används till något utan bara ska stå och samla damm därhemma är inte min stil.

Elefanter var poppis, i alla storlekar och av olika material.

Men jag gillar att ta med mig något som jag kan ha användning av, en skål, en burk, en gardin, kuddfodral, en duk ett glas ett fat och så vidare.

Underbara och färggranna textilier fanns i överflöd, som detta underbara överkast.

Jag har heller inget emot att handla lite kläder, eller någon detalj som jag kan använda i hemmet på annat sätt, som några kakelplattor. Eftersom Goa var en portugisisk koloni en gång i världen finns det mycket som minner om den tiden, som handmålat kakel.

Så mycket vackra tyger och granna färger!
Det fanns så många fina tyger att handla i Goa, både som gardiner, överkast och kuddfodral. Hade jag bara haft lite mer plats i min resväska så skulle jag handlat så mycket mer. Både billigt och vackert var det.



Matpresenter är också kul att ta med sig hem, här på besök hos en kvinna som häller ris i påsar till försäljning. Andra saker som jag gillade här var fina ljuslyktor, sandaler och handmålade skålar.


Kryddor av olika slag fanns att köpa överallt längs gatorna, kanske lite het peppar att ta hem i resväskan?



Kom alltid ihåg att pruta! Det ingår liksom i försäljningen, men var förnuftig. Vill du verkligen ha sakerna så tänk på att försäljaren behöver pengarna bättre än du gör!

Ni kan se ännu fler tips i filmerna nedan:



En film till från Indien:



Text och foto: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg

Kommentarer