Varför vill alla till en öde strand?

Ibland undrar jag varför så många säger att de absolut vill till en helt öde strand där de får vara i princip ensamma. Men är det så kul, egentligen...? Jag föredrar ändå en plats med lite mer bekvämligheter.

En egen liten bit av paradiset, här på ön Vis i Kroatien.

Visst är det skönt att slippa horder av människor vid havet där parasollen och solstolarna täcker varenda en del av sanden, men jag vill heller inte till en allt för ödslig strand.

En liten egen beach hut på beachen kanske kan passa? Som här nedan, en bild från en ganska öde strand i Goa i södra Indien dit inte så många turister hittat. Själv längtade jag bara därifrån.

Från en strand i södra Goa i Indien.

Jag minns under tiden jag bodde i Italien och mina italienska vänner alltid skulle ta mig till en strand som inga andra skulle ha upptäckt. Först tog det längre tid än vad de hade tänkt att hitta tillbaka till den, efter det skulle bilen parkeras på något konstigt ställe i solen så den var superhet när vi skulle åka hem.

Vem vill inte ligga på den här stranden?

Sedan skulle vi oftast gå ner en lång snirklig stig i gassande sol med all vår packning, för när vi väl kommit fram var det bara att gilla läget tills vi skulle åka hem igen. När vi sedan äntligen nådde denna lilla strandremsa var de i alla fall oftast någon annan som tänkt samma sak, surprise!

Här är vi i Ao Nang i Thailand.

Det fanns heller ingen plats att handla kallt vatten eller ännu viktigare - ingen toalett så långt ögat nådde. Naturligtvis fanns det heller någon dusch att fräscha upp sig efter bad i ett salt hav. För att inte tala om hur jobbigt det var att ligga på en sandig handduk!

Underbara Amalfikusten, men här är svårt att hitta en egen vik.

För att inte tala om besväret att ta sig hela vägen upp igen, suck! Inte allt för kul minnen för mig i alla fall. Numera väljer jag alltid en strand som det inte är mycket folk på, gärna off season också så man vandra ensam i sanden.

Stranden i Patong i Phuket är alltid välfylld.

Jag gillar heller inte att det finns en massa strandförsäljare eller låt säga waterski-uthyrare som stör en som det var på stranden vid Phukets kända Patong beach. Men det finns säkert en charm med det med.
Men jag vill ändå ha närhet till toaletter, duschar och möjlighet till att handla kylda drycker och något att äta. Inte heller vill jag ligga på stranden, på en handduk. Jag vill ha en bekväm solstol och ett parasoll, gillar inte att bränna mig i den heta solen. Vad säger ni?

Av Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg
Foto: Agneta Nisbeth


Kommentarer