Besök i Trancoso sedan väntar Salamanca och Madrid

Här kommer det sista avsnittet av mitt reportage från bussresan med Ölvemarks. Denna gång lämnar vi det vackra Portugal och beger oss in över gränsen till Spanien. Men först ska vi besöka den lilla portugisiska staden Trancoso.

Det här är en del av borgen som finns på en kulle i staden Trancoso - vårt sista stopp innan Spanien.

Klockan tre på natten vaknar jag av en rejäl smäll, det är åskan som går. Antar att den slår ner i eller bredvid hotellet eftersom flera av rummets lampor inte längre fungerar. Regnet öser också ner utanför, men när jag vaknar så har ovädret upphört och solen skiner igen. Efter en frukost på hotellet i Viseu så tar vi våra väskor och äntrar bussen igen. Nu ska vi först till staden Trancoso.

Här får vi stanna i någon timme, även här får vi klara oss på egen hand. Något jag föredrar, vill hellre studera staden på egen hand än att höra några wikipedia-fakta uppläst av guiden. Så jag vandrar runt i den medeltida stadskärnan och njuter av varje gata.

En kaffe på ett café blev det, tillsammans med busschauffören. Jag passade på att fråga honom om saker och ting, betydligt bättre info än av guiden.

Hit hade jag nog aldrig tagit mig helt på egen hand, det är just så här jag uppskattar resan mest. Att jag får besöka ställen som varit svårt att se om man inte hyrde en bil. För att köra bil utomlands är något som inte kommer på fråga för mig numera.
Vi åkte sedan vidare mot gränsen och kort efter att vi anlänt in i Spanien så blev det ett lunchstopp på en vägkrog. En trerättersmeny för 100 kronor var helt ok, både i fråga om pris och smak. Miljön var kanske inte så kul dock.

På eftermiddagen anlände vi till min favorit, universitetsstaden Salamanca. Hade inte hört så mycket om den tidigare, mer än att den hade många vackra byggnader. Vi checkade in på flotta Hotel Alameda Palace som låg perfekt mitt i staden.

Ett badrum i marmor, med lyxig dusch och gyllene kranar.

Bara någon timma senare hade vi en inbokad rundtur i staden. Även här gick vi först fel med vår guide, men det var ändå vackra gator var vi än gick och något att titta på.

Vi fick bland annat se detta ståtliga torg, Plaza Mayor. Här kunde man sitta och njuta av folklivet med ett glas vin och lite tapas. Det var säkert inte det billigaste alternativet att äta mat i stan, men charmigt var det säkert och mycket att titta på fanns det.

Denna byggnad heter Casa de Las Conchas, vad man kan säga är ungefär snäckskals-huset.

Vi tittade också på ett stort antal kyrkor och katedraler, Catedral Nueva och Catedral Vieja somt en rad andra vackra hus och byggnader.

Här fanns i alla fall en hel del turister från alla världens hörn, alla med mobiltelefonen i hand och några även med selfiepinnen i högsta hugg.

Jag avslutade i alla fall dagen med att gå runt i olika affärer, dock utan att shoppa. Sedan köpte jag med mig några goda bakelser och kakor som jag åt till "middag".
Efter en något snabb frukost och sur personal i matsalen på översta våningen i hotellet så var det dags att packa väskan och checka ut. Och ännu en gång sätta oss i bussen och åka mot vårt sista stopp, det i Madrid.

För en lunchpaus stannade vi till i den lilla fina staden Àvila, som ni ser på bilden här ovan med sin fina ringmur. Här blev det inte heller någon guidning utan vi fick som vanligt klara oss på egen hand.

Jag tog en toast och en kaffe till lunch efter att ha vandrat gata upp och gata ner i stan. På bilden ovan befinner jag mig utanför ringmuren där jag stannat till på ytterligare ett café, denna gång för att äta en hemgjord glass.

I ett annat café hittade jag dessa härliga kakor, jag har hört talas om munkar, men nunnor att äta har jag inte sett förrän här...

Sedan var det dags att åka till Madrid, resan tog bara någon timme och vi anlände till Hotel Florida Norte, det låg kanske bra men var utan tvekan det sämsta hotellet under resan, badrummet som ni kan se ovan såg ut att ha stannat i 70-talet. Personalen var i alla fall supertrevliga här och vi skulle ju bara sova på stället en natt...

Spindelmannen väntar bara på att få rädda Madrid...

Här fick vi i alla fall en busstur runt i stan med stopp på vägen, så man kunde i alla fall få en bra överblick av Spaniens mäktiga huvudstad. Senare på kvällen bjöds vi som betalat för utflykten på en middag på en centralt belägen turist-restaurang för att äta massor av tapas.

Det var fullt av folk ute på kvällen i Madrid, lite svalare denna kväll än sommarens heta nätter.

Det råder ingen tvekan om att Madrid har sevärdheter och charm som räcker för flera resor, denna gång blev det mest en provsmakning på vad staden har att erbjuda, lite som en tapaskväll...

Här en bild på det vackra kungliga slottet, Palacio Real.

Morgonen efter hade vi en ledig dag fram till 11.45 då bussen avgick från hotellet för att ta oss mot flygplatsen och hem igen. Jag vilade mest och passade bara på att besöka en närbelägen mataffär för att köpa vatten och kakor.

Så var då min resa snart till ända. Skulle jag göra en motsvarande bussresa igen? Ja det tror jag, förutsatt att vi fick en bättre guide. Jag skulle i alla fall fundera på att åka med Ölvemarks eller Scandorama som systerföretaget heter. Om det var till en plats jag skulle ha svårt att ta mig runt i på egen hand. Grundpriset för en vecka var bara 6995 kronor för flyg, hotell och tre middagar, jag betalade extra för enkelrum och köpte med alla utflykter så det blev lite mer, drygt 10200 kronor. Men det är ändå ett okej pris tycker jag, för att jag fick se.

Läs mina tidigare reportage från resan: