Portvin i Porto

Här kommer fortsättningen på min veckolånga bussresa med Ölvemarks till Portugal och Spanien. Häng med på del 2 av 4...

Vid tvåtiden på eftermiddagen var vi i alla fall på väg mot nästa stopp, den stora och vackra staden Porto. Bussresan tog ett par timmar men vi hann stanna till på vägen för en kortare paus, men chans att handla kaffe, sträcka på benen och gå på damrummet.

I Porto skulle vi stanna i två nätter, kändes väldigt skönt. Nu slapp vi checka ut efter frukosten, enda gången på den här resan. Vi bodde denna gång på Hotel Ipanema Porto som också låg bra, även om det inte var precis i centrum. Där i närheten fanns både bra krogar och affärer med stadens största shopping-galleria.

Dagen efter fick vi en kortare rundtur i staden med vår buss. Upp och ner för branta backar, precis som i Lissabon. Porto blev utsett till Europas Kulturhuvudstad 2001 och är verkligen en riktig pärla.

Vi fick även en tur med båt på floden, så att man bättre kunde se staden från båda hållen.

På kvällen bjöds vi som bokat in alla utflykter på en portvinsprovning. Det fanns nämligen gott om sådana ställen där de mera kända portvinsföretagen erbjöd, mot betalning givetvis, en rundtur bland de gigantiska vintunnorna och en historisk bakgrund till hur man tillverkat de berömda dropparna genom åren.

Det hela avslutades sedan med en provsmakning och så slussades man in till affären för att handla med sig någon flaska hem. Vi besökte företaget Calem, som ni kan läsa på glasen i bilden ovan.
När detta lilla event var över kunde man välja att antingen ta sig tillbaka med den väntade bussen, eller stanna kvar och njuta av nattlivet längs floden.

Dagen efter väntade en längre bussfärd, genom Duorodalen och dess vinodlingar för att sedan ta oss till den mindre staden Viseu. Men vi höll nästan inte på att komma fram...

Missa inte del tre av min reseberättelse - kommer snart!

Här kan ni läsa första delen från bussresan››

Läs del tre av min reseberättelse här››