När hotellet blir ett resmål i sig

Jag skrev nyligen om min kärlek till de afrikanska Baobab-träden, här är ett reportage från ett designhotell med namnet Lopesan Baobab på Gran Canaria.

En av barerna på hotellet.

Ibland är det för mig lika viktigt att hotellet jag väljer är ett ställe som ska vara nog i sig för en resa dit. Som det superdesignade koncepthotellet Lopesan Baobab i Meloneras på Gran Canaria.

Vad sägs om lite yoga på morgonen?

Hela stället går i afrikansk stil och man har skapat flera egna "Babobab-träd" i plast och metall som ska ge det hela känslan att vara i en helt annan världsdel. Som ni ser pågår ett yogapass bredvid "träden" som är upplysta vackert på kvällen.
Jag gick på gratis yoga varje morgon under min resa hit, då var det Apollo som stod för träningspassen, men även hotellet hade egna instruktörer, också det utan kostnad.



Varenda detalj, som stolen på bilden här ovan,  är mycket genomtänkt designmässigt, fat det är inte alltid kanske det allra mest praktiska som arkitekterna och inredarna haft för ögonen. Under ett häftigt ösregn visade det sig att det regnade in i den vackra receptionen och att en av restaurangerna tvingade stänga av delvis för att vi inte skulle bli blöta.

Det var en vacker väg till mitt rum, men svårt att se på kvällarna. 
Jag hade till exempel att rum på nedre botten som jag kunde nå genom att gå via flera olika passager och trädgårdar. Visserligen var det oerhört vackert och läckert på alla sätt, men med uplight-lampor i ett annars totalt mörker blev jag bara bländad och hade svårigheter att ta mig fram utan att ramla.

Lika vackert under natten som på dagen.
På kvällen blev resorten en stilla oas, men ändå med möjlighet att lyssna på levande musik och annan underhållning, bland annat en hel del shower för barn. Och visst är det vackert!

Tidig morgon.
Här en bild över en av dammarna som inte gick att bada i, men som ändå gav en känsla av avkoppling. En av hotellpoolerna låg i "djungeln" bakom vattnet. Poolerna var helt underbara, det fanns många och man behövde aldrig vara rädda för att bli utan en solstol. Jag tyckte den uppvärmda poolen var för kall att bada i, för min frusna kropp under min januari-resa. Man alla andra njöt såg det ut som.

Ta en drink här inne i grottan.
Det fanns vattenfall och grottor att gå igenom, här en av alla barerna som man kunde sitta i och ta sig en svalkande drink eller glass. Det fanns även en "lazy river", det vill säga en pool som slingrade sig runt som en flod och som man kunde simma mot strömmen eller med, runt hela hotellområdet.


Här nedan kan ni se en reklamfilm från hotellet:



Text och foto: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg

Har tidigare skrivit om min morgonyoga på just detta hotell - Läs mer om detta här››

Här kan ni läsa om riktiga Baobab-träd i Afrika - från en resa i Gambia››


Kommentarer