Vilken resetyp är du?

Har ni också provat olika resetester för att få svar på vilken resetyp ni är, det har jag med. Men jag måste nog säga att man verkligen kan vara mer en en typ av resenär. I alla fall är jag det, lite beroende på vad jag vill ha ut av min resa vid just det tillfället.


Här är jag i Palermo på Sicilien.

Jag har under årens lopp rest en hel del i världen, min allra första utlandsresa (förutom turer till våra grannländer) var till Italien när jag var 16 år och det var 1972 då jag följde med familjen till Terracina norr om Neapel. Sedan dess har det blivit massor av resor just till Italien där jag också bodde i ett par år på 70- och 80-talet.

På en utflykt i Mekondeltat i Vietnam.

Men jag har även - på senare år - rest iväg lite längre bort som till Afrika, Amerika och Asien, på bilden ovan är jag i Vietnam. Jag älskar att resa till Thailand, dit jag tagit mig hela 9 gånger vid det här laget. Därför känns det svårt att plats i en grupp som resesajter och tidningar sätter ihop. Läs vad jag menar här:


En halvtom strand i Kroatien dit jag reste med charter..

Charterresenären
En kategori jag absolut platsar i. Jag åker ofta iväg på en charterresa, det är många gånger billigare och enklare. Dessutom gillar jag att få direktflyg (inga jobba mellanlandningar här inte) och allt serverat utan problem. Men jag väljer alltid bra hotell, det finns ju riktiga lyxpärlor i charterutbudet numera, och om det går privat transfer till och från resorten.


Jag hade All Inclusive på Malta.

All Inclusive-turisten
Platsar här med. Har många gånger rest till hotell med all inclusive. Speciellt bra att ha om man är ensam och inte gillar att gå ut på restaurang varje dag, alldeles själv. Har också rest mycket med en kär väninna som har problem med sina knän så för att undvika eviga taxiresor fram och åter till krogen så äter vi enkelt på hotellet. Har också haft tur med maten på de allra flesta hotellen, några har till och med varit helt magnifika, som på Seabank Hotel och Spa på Malta, som ni ser på bilden här ovan.


Här en poolbild från lyxiga Indigo Pearl i Phuket.

Lyxresenären
Jag har också haft förmånen att bo på flera riktigt lyxiga hotell, några visserligen genom jobbet, men de allra flesta har jag ändå betalat för själv. Älskar att bo på ett bra och läckert hotell, men det ska också vara till ett bra pris. Flera av dessa finns idag även i det vanliga charterutbudet, minns med glädje till exempel underbara Indigo Pearl i Phuket som idag heter The Slate. Att bo där var en upplevelse, och jag reste dit med dåvarande Fritidsresor.


Jag på toppen av pyramiderna i Kairo.

Äventyraren
Här har jag också varit, kanske inte så mycket de senaste åren. Men jag har både vandrat i Annapurna-området i Nepal, åkt gummiflotte (raftat) nerför en flod, vandrat i djungel, åkt båt på Mekongfloden och klättrat upp på toppen till en av pyramiderna i Kairo under en resa till Egypten på 70-talet, som ni kan se här ovan. Jag har också gjort en hel massa annat mer eller mindre äventyrligt på mina resor som tar för lång tid att berätta om här.


Ett gympapass på Playitas.


Träningsresenären
En reseform jag också har provat på ett antal gånger. Bodde till exempel på den utmärkta anläggningen Playitas på den spanska ön Fuerteventura, där all träning (nästan) ingick i priset. Men jag har även tränat på andra ställen där jag mest testat yoga och andra träningsformer av mer stillsamt slag.


Älskar att äta färsk frukt till frukost.


Matresenären
Jag älskar att testa på nya matvaror och rätter när jag reser. Även om jag skulle ha all inclusive så smiter jag alltid iväg till en mer lokal restaurang för att testa något annat. Äter gärna gatumat som oftast smakar gudomligt. Har också provat på att gå på matlagningskurser, både i Vietnam och i Indonesien, på Bali. Bor gärna i egen lägenhet om jag kan, för att på egen hand testa de lokala matvarorna som jag då tillagar "hemma".


Man lär sig mycket av att resa, här i Thailand i en by på pålar i vattnet.


Den kulturelle resenären
Ett av mina favoritländer är som jag tidigare berättat Italien, när jag bodde i Florens passade jag givetvis på att besöka nästan alla museer i staden minst en gång. Jag älskar verkligen historia, konst och kultur så det betyder mycket för mig att få se mycket av det jag läst om i verkligheten.
Känner jag behov för lite input på tar jag en resa till någon spännande storstad eller varför inte en utflykt på resmålet till något nytt och spännande, vare sig det är ett konstmuseum i New York eller några bostäder på pålar i vattnet i Thailand.


Rom tröttnar man aldrig på.

Weekend-turisten
Har man ont om tid men ändå vill uppleva något nytt, eller varför inte åka åter till någon favoritplats, så är det idag lätt att ta ett flyg eller tåg ner till någon stad i Europa. Där man kan insupa atmosfären under några dagar innan man lycklig återvänder hem igen, utan att ha använt upp hela sin semester. Bilden ovan är från evigt levande Rom.


Under min resa i Vietman.

Bussresenären - Rundturs-resan med guide
Kanske ska man säga att detta är något jag alldeles nyligen kommit på att jag gillar. Det hela började med en resa till Indonesien och Bali med Tema-resor där jag reste runt hela ön och dessutom till Gili-öarna bredvid. Vi hade en utmärkt guide och jag fick ut så otroligt mycket av resan. Sedan åkte jag till Portugal och Spanien med Ölvemarks bussresor, flög ner och hem men buss runt i de bägge länderna. Men här hade vi tyvärr en ganska dålig guide men en väldigt bra tur ändå. Och så nu senast till Vietnam med Lotus Travel, också en mycket lyckad rundtur och med en lysande lokal guide.


Palermo var en mycket vacker stad.

Jag har även rest med Scandorama till fyra huvudstäder i Europa med en mycket kunnig guide, då med Scandorama och vi besökte Wien, Budapest, Bratislava och Prag. Två gånger har jag också åkte med Rolfs Flyg & Buss på bussresor till södra Italien. Bägge var helt fantastiska, en gång i Apulien och en gång Sicilien runt med utmärkta guider.


Capri är en av mina favoritöar.

Instagram-turisten
Kan väl inte förneka att jag lägger upp en del bilder på Instagram också, men eftersom jag skriver om resor så blir det väl en del av jobbet att också foto det som jag tror kan vara av intresse för er att läsa om. Bilden ovan får underbart vackra Capri som har hur många minsta-vänliga platser som helst att välja på. Men det finns onekligen massor av platser till som lockar en att ta fram kameran.


Klong Muang är en av Thailands många fina stränder.


Slappa på stranden-semestern
Har jag också varit med om många gånger, ibland behöver jag bara vila upp mig. Inte göra något på två veckor mer än att sova, äta gott, bada och läsa massor av böcker. Nu är jag kanske mer vid poolen än på stranden, men jag gillar att slappa i skuggan så det måste finnas parasoller eller rejäla träd så jag inte måste ligga direkt i solen.

Jag nere vid havet i Neapel


Den självständiga turisten
Du är en som reser lite som det faller sig, vill inte ingå i någon grupp och bokar givetvis din resa helt själv via nätet. Andra turister skyr du som pesten, du vill vara själv med att upptäcka allt som världen har att erbjuda. Kan jag också känna igen mig i, speciellt när jag reser "hem" till mitt älskade Italien. Då bor jag i en lägenhet där jag sköter mig själv och behöver inte boka något boende via resebyrå heller.

Vilken eller vilka resetyper är du?


Text och Foto: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg




Kommentarer