Mitt bästa tips på boende i Neapel - egen lägenhet med havsutsikt!

Om ni är på väg ner till södra Italien - kanske för en vidare tur till sköna Amalfikusten eller lyxiga Capri eller gröna Ischia? Eller vill ni kanske stanna i charmiga Neapel och njuta av alla sevärdheter och världens godaste pizza så har jag lägenheten för er! Den finns bland annat att hyra via airbnb eller Booking.com.


Tänk att vakna upp här varje morgon! Här är en utsiktsbild från ett av sovrummen, ni ser Sorrentokusten till vänster och Capri till höger i bild.

Jag som har bott några år i Italien längtar alltid tillbaka. För en tid sedan bestämde jag mig för att resa över till Neapel där jag tillbringade tre veckor i en underbar lägenhet med två sovrum och med en absolut oslagbar utsikt över hela bukten. Ni vaknar upp med en vy över Vesuvius och Capri och kan ta en kaffe medan ni ser de stora kryssningsfartygen tar sig in mot kaj.

Här en utsikt från vardagsrummet/köket
Neapel är en underbar stad på alla vis och den har verkligen blivit ännu härligare på senare tid. Nu är det inte lika stökigt länge, folk har börjat sopsortera, man stannar för rött ljus och så har turisterna blivit allt fler. Detta har i sin tur gjort att det visserligen är trängre på trottoarerna, men fler har också fått jobb och nya affärer och krogar har öppnat lite var stans.


Här en bild från köket/vardagsrummet, ett matbord för fyra och en soffa och tv i andra delen av rummet. Det är också en härlig blandning av gammalt och nytt, svenskt och italienskt. Ena delen av värdparet är nämligen från Sverige, men mer om detta senare.

En del av utbudet i välsorterade Carrefour bara fem minuter från lägenheten.
Jag gillar att bo med självhushåll när jag reser, inte alltid kanske, men ska man stanna borta en längre tid blir det alltid billigare och enklare att laga mat "hemma". I köket fanns dessutom allt du behöver för att bo och leva en längre eller kortare tid i fråga om köksutrustning. Alldeles i närheten finns flera stora supermarkets som Carrefour med allt vad du behöver i matväg, där man till och med kan köpa hemgjord sushi. Dessutom är faktiskt affären öppen dygnet runt, alla dagar i veckan!


På väg ut från huset, mot affärer och krogar i kvarteret Vomero, går man genom en vacker privat trädgård.

Det är även lätt att ta sig ner till city via tunnelbana eller bergbana, Funicolare. I närheten finns en tunnelbanehållplats, Vanvitelli som tar dig direkt till tågstationen och flygbussarna, tunnelbanestationen Garibaldi.

Det är enkelt och snabbt att ta sig ner mot nedre delen av Neapel, som här med funicolare.

Men det finns också tre olika bergbanor som tar dig till tre olika platser nere i stan, med en Funicolare Centrale hamnar du precis i city, någon minuts promenad från Palazzo Reale, det kungliga slottet. Här ovan Funicolare Montesanto som tar dig ner till en härlig marknad och så är det promenadavstånd till bland annat Capella San Severo med magnifika Christo Velato, en skulptur i marmor av Kristus i svepning, ett måste under besöket.


Från det sovrum som jag bodde i, här fanns den kanske finaste utsikten av alla. Den här lägenheten ligger som sagt uppe i det charmiga och lummiga kvarteret Vomero, som är litet av ett Östermalm med massor av små privata och offentliga grönytor och parker.


Själva fastigheten är vackert rosa och har fyra våningar, ni ser tre på bilden men det finns även en bottenvåning under dessa med lika fin utsikt mot havet.

Här i området finns också massor av roliga butiker, barer och krogar. Så du behöver egentligen inte ta dig ner till city för annat än att se alla spännande museer. Även uppe i Vomero finns det tre olika museum att besöka.


Till höger om huset fanns även några trappor från förr i tiden som gick ända ner till city - Gradini di Petraio. Ska ni gå dem någon dag rekommenderar jag att gå neråt, inte bara för att det är en tuff uppförsbacke åt andra hållet, utan också för att ni då får en underbar utsikt på köpet.


Detta är sovrum nummer två, lika underbart fint det med.

Överallt i lägenheten finns tavlor och prylar som gör att du känner dig hemma på en gång. I badrummet hittar du både ett badkar och en separat dusch. Dessutom finns en tvättmaskin. För att inte tala om värdparet, Paolo och hans hustru Agneta (som kommer från Sverige) som tar emot dig på allra bästa sätt och tipsar om allt du behöver veta!
Kan inte nog tacka dem bägge för en underbar vistelse i deras fina lägenhet. Har redan varit där vid två olika tillfällen och kommer att åka tillbaka snart, jag lovar!

Här på ett cafe/bar i närheten.


Ni behöver heller inte ta er ner till city för att roa er, här finns hur många spännande krogar och trendiga barer som helst. Här en som jag älskar, bara några minuters promenad från huset. Charmiga Toffee Coffee shop.

Här kan ni se fler bilder och boka in en vistelse - via airbnb››

Eller via Booking.com här››

UPDATE: Måste skriva att nu efter covid är det inte säkert att just detta ställe, eller andra airbnb har öppnat igen efter att ha varit nedslängda en tid. Så just detta, mitt favoritställe, har tyvärr inte öppnat ännu och jag vet inte ens om de kommer göra det igen heller.

Men här nedan en bild från airbnb som visar på andra ställen som öppnat efter pandemin, bara då i mitt älskade Vomero.



Och på bilden nedan ser ni ett ställe - Il Glicine - som faktiskt finns i samma hus som jag bodde i, en lite mindre lägenhet men med samma fina utsikt. Jag har själv inte bott här så jag kan inte lova hur bra stället är men det ser ju underbart ut.




Text och foto: Agneta Nisbeth/Nisbeth media

Nyfiken på att läsa mer om Italiens häftigaste stad har jag skrivit en annan artikel - se länken här nedan:

Läs mer om staden Neapel här››

Kommentarer

  1. Hej, vet du om boendet ovan fortfarande hyrs ut? Det vrkar inte finnas på booking el airbnb längre!

    SvaraRadera
  2. Jag tror de inte är öppna just nu tyvärr under pandemin

    SvaraRadera
  3. Hej Agneta,

    Hittade inte ditt boende alls. kan du skriva igen hur man kan söka upp den?

    Tack! Angie Kwan

    SvaraRadera
  4. Hej! Vet nu att ägaren tyvärr slutat med uthyrning efter pandemin. Men det finns flera i närheten har jag sett.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar