Så var min bussresa till Budapest, Wien, Bratislava och Prag

Att besöka fyra städer i hjärtat av Europa under en sju dagar lång resa blir onekligen rätt intensivt men också mycket givande. Här kan ni läsa mer om min rundresa med Scandorama i fyra olika länder och fyra huvudstäder, Budapest i Ungern, Wien i Österrike, Bratislava i Slovakien och så Prag i Tjeckien.

Budapest är en både vacker och intressant stad.

Praktiskt nog flög vi ner till Budapest där vår guide/reseledare från Scandorama väntade på oss på flygplatsen med vår buss. Redan på väg in till konferenshotellet Danubius Hotel Flamenco fick vi veta mer om staden och landet. Vi hade sedan några timmar ledigt för att utforska omgivningarna innan vi åt en gemensam middag på hotellet. Det blev en mycket god buffé som dukats upp för oss, middagen ingick också i priset. Några gav sig sedan ut för att utforska Budapest på egen hand, för mig blev det bara sängen efter en mycket tidig morgon.

På promenad i Budapest.

Dag två startade med en guidad rundtur som vi betalade extra för. Annars fungerar det så hos Scandorama och många andra bussbolag, att man kan välja köpa ett helt utflyktspaket till billigare pris redan hemifrån. Det hade jag och min väninna inte gjort denna gång.

Ludwig Museum i Budapest

Rundturen tog oss genom staden och de bägge stadshalvorna Buda och Pest. På detta sätt fick man en bra uppfattning om staden med sina berömda termalbad, sevärdheter och så en underbar utsikt över Donauflodens dalgång genom stadskärnan.

Utsikt över Budapest och Donau.

På kvällen kunde de som ville följa med ut på en ny utflykt, då en båttur på Donau med middag. Jag och min väninna valde istället att efter förmiddagens rundtur ta oss till det intressanta museet Ludwig Muzeum för samtida konst. Här vandrade vi runt ganska ensamma och njöt av ett antal spännande verk.

Den vackra domkyrkan Stefansdomen i Wien.

Dag tre gick vi upp tidigt igen för att resa över till Wien. Eftersom vi inte kunde checka in på hotellet förrän på eftermiddagen hoppade vi även på denna rundtur som Scandorama arrangerat. Här vandrade vi runt i den gamla stadskärnan där vi bland annat såg Mozarts hus, vi beundrade Stefansdomen och tittade på lyxiga butiker och flera anrika caféer.

En god wienerschnitzel.

Rundturen avslutades med en lunch där vi givetvis fick smaka en äkta Wienerschnitzel innan bussen tog oss till hotellet Art Hotel Ana Enzian som hade ett lite bisarrt men trevligt alptema!  Här gick personalen runt i lederhosen och i frukostmatsalen såg det ut som på en skidort, men frukosten var ljuvlig med nybakat bröd och goda ostar. På kvällen kunde man, inte vi dock, följa med till charmiga Grinzing för att dricka vin och äta en bit mat.

Det finns massor av enastående konst i Wien.

Dag fyra tillbringade jag och min väninna helt på egen hand, medan de andra i gruppen tog en tur till det pampiga slottet Schönbrunn som en gång var Habsburgarnas sommarresidens. Väl värt ett besök om ni inte varit där tidigare.
Men vi valde istället att gå en rejäl runda på tre av stadens många museum.

Leopold Museum
Först ut var Leopold museum som vid detta tillfälle visade en utställning med bland andra Egon Schiele och Gustav Klimt. Här tog vi även en kort matpaus i deras snygga restaurang. Sedan besökte vi Mumok som låg precis bredvid och såg mer modern konst.
Och för att avsluta dagen blev det ett besök även på Konsthistoriska museet som också låg i närheten. Efter det tog vi bara spårvagnen hem till hotellet efter en tidig middag på stan.

Slottet i Bratislava

Dag fem var det åter dags att packa väskan för åka vidare till nästa stad, vackra och charmiga Bratislava i Slovakien. Här började vi rundtur i stan på ett berg med en titt på slottet och slutade nere i den gamla staden med både antika kyrkor och trendiga krogar.

Vackra Bratislava överraskade

Vi åt lunch på egen hand här, på ett elegant cafe med både läcker och billig mat, innan bussen tog oss till hotellet, Austria Trend hotel, för att checka in. Det blev en kort kvällstur på stan innan vi somnade. Dag sex klättrade vi efter frukosten åter ombord på bussen för att resa vidare, nu mot den sista staden, Prag.

Här är vi på vårt lunchstopp på vägen mot Prag

Detta var också den längsta streckan vi gjorde i bussen, 33 mil. Vi åkte utanför staden Brno som är Tjeckiens näst största stad. Innan vi anlände till Prag fick vi också ett längre lunchstopp på en mindre ort i landet där vi avnjöt en trerätters måltid med gott öl, för dem som så önskade.

Det Dansande huset i Prag

Väl framme på hotellet efter klockan tre på eftermiddagen checkade vi in på Ibis Hotel Wenceslas Square. På kvällen tog jag och min väninna en kort tur på stan i närheten av hotellet för en middag, medan de andra åt en middag på en båt. Dag sju hade vi tackat nej till en gemensam rundtur på stan för att istället upptäcka vackra Prag på egen hand och tog spårvagn 6 in mot citykärnan. Men innan dess, tidigt på morgonen. hade jag tagit en promenad till huset ni ser på bilden ovan, det vackra Dansande huset.

På promenad i Prag

Vi gick mest runt i den gamla delen av staden med många vackra byggnader restaurerade i pastelltoner. Här fanns både anrika affärer och restauranger men också många fina caféer och hotell från flera olika epoker.

Det finns många fina caféer och restauranger att välja på i Prag, här på Paul.

Lunchen intog vi på en utomhusmarknad tillsammans med lunchgäster från både närliggande arbetsplatser och inresta turister från alla världens hörn. När vi skulle ta spårvagnen hem gick det inte så bra, de hade drabbats av en nedriven kontaktledning och vi fick stiga av vagnen. Men efter en halvtimma kunde vi åter ta oss till hotellet för att packa, dagen efter skulle vi ju resa hem igen!

Prag fångade verkligen mitt hjärta!

Dag åtta fick vi gå upp extra tidigt eftersom bussen mot flygplatsen avgick vid halv sju på morgonen. Men resan hem gick bra och vi kan nu bara försöka smälta allt vi sett och upplevt under resan.