8 bästa shoppingtipsen: Vad tar man med sig hem från resan?

Vet inte hur det är med er, men själv avskyr jag allt vad souvenirer heter. Ja i alla fall de varor som erbjuds turisterna i form av kitschiga prylar eller fula vaser som det står ortens namn på. Det jag köper med mig hem är alltid något helt annat.

Här en loppis i Italien.

Det finns numera både snygga och mer smakfulla saker att ta med sig hem från resan man gjort. För att inte tala om saker som du verkligen behöver. Jag älskar till exempel att vandra runt på loppmarknader. Här kan man hitta både användbara och vackra saker som man faktiskt också kan använda, som inte bara står och samlar damm på en hylla.


Vad sägs om en Frihetsgudinna i plast?

Eller är ni mer inne på att köpa en Frihetsgudinnan eller Eiffeltornet i plast? Smaklösheten firar ibland triumfer i souveniraffärerna. De flesta säger nog bestämt nej om man frågar dem om de skulle köpa någon dylik pryl med sig hem. Fast när vi kommer till dessa saker här nedan, som en t-shirt eller en tygkasse med tryck på, är det lika hemskt att ta med hem till sig själv eller bästa kompisen?


Prylar att köpa i New York.

Nu köpte jag inte heller dessa, som är är något för mig heller. Men de är ändå inte är lika läskiga som en Empire State Building i tvålform - å här såg det i alla fall ut från toppen av den vackra och anrika byggnaden i verkligheten. Lika vackert och imponerande varje gång!


Utsikt från Empire State Building.

Men för att återgå till shoppingen under utlandsresan, vad ska man då köpa med sig, om något? Själv älskar jag att botanisera i mataffärernas hyllor. Att köpa med någonting hem som man faktiskt använder upp i matlagningen är en perfekt present till de nära och kära därhemma.


Hemgjord cider och äppelsmör från en marknad i USA:

Jag hittade också dessa fina flaskor med olivolja från Sicilien, bara förpackningarna är ju så vackra man inte vill slänga bort dem efter att oljan tagit slut. Designen är faktiskt Dolce & Gabbana, så de blir också mycket snygga presenter att ge bort till någon därhemma.


Designade flaskor fyllda av extra fin olivolja.


Andra älskar att köpa kläder. Det händer väl att jag gör det med, men mycket sällan. Det är inte så ofta man hittar något som inte finns att köpa i Sverige. Däremot gillar jag även att handla prylar till hemmet. Har en hel del skålar och burkar som jag handlat på mina resor runt om i världen. Kul minnen och något som jag faktiskt använder!

Här är jag på besök i staden Matera.


Bakar man bröd så kanske dessa handgjorda formar i sten kan vara kul att köpa med sig hem, de kommer från den fantastiska grottstaden Sassi di Matera som ligger i södra Italien. De är faktiskt snygga att bara ha som prydnad i köket om man nu gillar prydnadssaker. Däremot är jag inte fullt lika förtjust i de målade kylskåpsmagneterna som hänger både till vänster och höger i bilden.


En vårdag i New York.

Jag lever hellre på minnena av mina resor, långt bort och alldeles i närheten. Lika spännande och givande varje gång och så har jag ju fotografierna kvar att titta på...


Mina bästa tips här:
1 Köp bara med sånt som du kan ha användning för. Saker som inte bara blir sparade i någon låda för att sedan slängas bort.
2 Lokala matprodukter och något drickbart är alltid bra, även perfekt som presenter till dem därhemma.
3 Kolla att det du shoppar verkligen är gjort på platsen, Står det Made in China på vasen är det bara ok om du är i Kina.
4 Satsa gärna på lokalt hantverk, så du hjälper till att skapa arbetstillfällen, även i det lilla. Speciellt bra är det om du själv sett produkterna tillverkas på plats.
5 Eftersom jag oftast reser med bara handbagage är mina möjligheter till shopping ganska begränsade. Men även om du har en stor resväska, tänk på att du också måste kunna få med dig sakerna hem på ett bra, billigt och säkert sätt. På vissa ställer fraktar de hem mattan eller vad du har köpt, fast det kan kosta, så är det verkligen värt det?
6 Stanna upp ett tag och fundera, gör inga förhastade köp bara för du inte vill göra försäljaren ledsen, eller för att du väntar till sista minuten för att shoppa. Se punkt 1...
7 Glöm inte bort att kolla in affärer med secondhand-prylar eller någon loppmarknad. Här kan man verkligen göra fynd ibland, även om det mesta du ser verkar vara skräp.
8 Behöver du kläder eller skor och en ny väska, så är det givetvis ett bra tillfälle att spana in vad de har för utbud av saker på platsen du besöker. Även om du idag hittar samma prylar lite överallt i världen, vare sig du besöker H&M eller Gucci,



Text och bild: Agneta Nisbeth Nisbeths resblogg

Kommentarer