Minnen från mina resor - både söta, vackra och lite snuskiga...

Ibland kan det lilla bli det stora. Här följer några foton från några av mina resor, från Thailand till Vietnam, från Italien och Polen till Portugal. Några små men ganska fina minnen av resor jag aldrig glömmer.

Du kan själv ta en kopp kaffe bredvid skulpturen.

Denna charmiga staty hittade jag i den spännande staden Krakow i Polen, en sittande man vid ett bord med en kopp kaffe framför sig. Mannen i fråga hette Piotr Skrzynecki och var en känd kulturpersonlighet i landet. Stället han för evigt sitter vid är baren Vis a Vis och var tydligen hans stamställe tills han dog 1997.




En hel massa fruktremmar eller marshmallows till frukost kanske? Här hade jag inga problem att få mitt eventuella sockerbehov tillgodosett, hemgjort godis fanns varje dag att tillgå på underbara hotel Atlantis the Palm i Dubai. Så härligt att se hur både barn och vuxna smög sig fram till bänken med alla de söta läckerheterna och tog för sig! Gott var det givetvis också!




Det första är från en tur jag gjorde till Portugal och den charmiga staden Porto, här tog jag en tur till ett av de många företag som arbetar med att skapa drycken portvin. Det finns flera av dem i staden som alla bjuder in på en rundvandring och - givetvis - provsmakning! Jag besökte Calem som jag absolut kan rekommendera, både kul att lära sig mer om de ädla dropparna och att sedan smaka på några av alla olika sorter vita som röda portvinstyper.



Nästa minne kommer från en resa till Vietnam. Här tog vi oss ut på Mekongfloden med en hotellbåt och från den sedan vidare ut på den vietnamesiska landsbygden. Vi vandrade helt enkelt runt bland risfälten och de små byarna och mötte ibland också en del av befolkningen, som denna pojke på cykel som kom från skolan. Det var bara så otroligt att få vara med om, för att inte tala om hur vackert det var!



Nästa minne är från Phuket och den största staden på ön Phuket Town. Här tog jag en promenad bland husen i den gamla delen av staden och hittade detta underbara ställe, Torrys Ice Cream Boutique med en så underbart god glass att man inte ville sluta äta. Allt givetvis lokalt producerad och gjord på de bästa råvarorna. Fin lokal var det också.



Jag kan inte heller glömma dessa ganska speciella vykort från Neapel i Italien och foton på lämningar i Pompeji där man valt några mycket explicita statyer. Här är man inte rädd för lite naket och det verkar nästan som de har sex i tankarna ganska ofta... Precis som de gamla romarna själva hade.


Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer