Ögonblick jag minns - några speciella trappor...

Det kommer fler innan från olika resor jag gjort här på sajten nu eftersom ingen av oss kan resa iväg över världen just nu. Här är det trappor som gäller... Och vi börjar i Sverige.

En blommig trappa upp till Hötorgsterrassen.


En trappa kan också vara vacker i sig själv, och färgglad! Precis som denna färglada trappa upp till Hötorgsterrassen i Stockholm. Visst är den fin! Här har man fixat till den för att få lite färg i all grå betong.

Några lämpligt placerade blomkrukor på en trappa i italienska staden Ostuni. 

Ovan en bild från den vita staden Ostuni i Apulien där en familj tröttnat på att ha sittande turister på sin trappa, man placerade helt enkelt några blomkrukor med vackra blommor. Ingången till deras hem låg precis intill.

Här en trappa på en lantgård i södra Italien.

Ibland händer det att du stöter på något alldeles speciellt under dina resor som du också lyckas fotografera. Bara ett ögonblick men det fastnar sedan kvar i ditt minne. Här är några av mina alldeles speciella bilder och minnen från mina resor och några alldeles speciella trappor...

En konstnär visar sina verk i en trappa i gamla Trogir.
Det finns trappor av olika slag i de flesta städer, hotellkomplex och ute på landsbygden. Här ovan ser ni en trappa från Kroatien, i staden Trogir längs kusten i Dalmatien. Konsten kanske inte var riktigt i min smak, men vad gör väl det, den var både färggrann och livsbejakande. Dessutom var omgivningen helt underbart vacker.

En röd soffa i trappan överraskade.
Här en annan trappa, i mitt älskade Neapel. Det var många trappor att gå mellan en gågata och en annan mycket högre belägen bilgata. Så för att underlätta lite för oss som tog denna genväg hade någon släpat upp denna röda soffa för att få vi skulle få en liten vilopaus! Älskar verkligen att resa i Italien.

Från hotell Mandarava och trätrappan upp till frukostmatsalen.

Till sist en bild från en resa jag gjorde till Thailand och underbara hotell Mandarava Resort på Phuket. Hotellet var en grön oas i bergen ovan Karon Beach. Här en bild från trappan som ledde upp mot frukostmatsalen från lobbyn där nere. Välkommen in i djungeln!

På trappan till Hotel Atlantis yhe Palm i Dubai.


Jag avslutar sedan med denna bild på mig själv framför det mäktiga och häftiga lyxhotellet Atlantis the Palm i Dubai och ingången från poolsidan. Ett fint minne från förr, då vi kunde resa jorden runt. Nu får vi snällt stanna hemma och minnas tidigare resor och hoppas på att vi snart åka iväg och upptäcka världen igen.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer