Så var min bussresa i Apulien - på Italiens klack

Jag har varit på en bussresa runt i Apulien med Rolfs Flyg & Buss och här kommer mitt reportage från vackra Puglia, som regionen heter på italienska. För där finns verkligen massor att se och uppleva.

Monte Sant'Angelo blev vårt första stopp.
Dag 1
Efter en mellanlandning i Tyskland landade vi på Baris flygplats vid lunchtid. En buss och reseledare från Rolfs Flyg & Buss - den mycket duktige Henrik - väntade på oss utanför spärrarna och det dröjde inte länge förrän vi samlats alla deltagare, 38 stycken, lastat in bagaget och oss själva i bussen för att resa iväg mot vårt första hotell som låg i staden Monte Sant’Angelo.

Tårtor i massor

På vägen dit stannade vi gör en fikapaus med toabesök i staden Margherita di Savoia. Jag tog en smörgås (tramezzino) och en flaska vatten, andra föredrog några av alla bakverk som stället erbjöd. Under den fortsatta resan mot vårt hotell så pratade guiden lite mer om vad vi skulle se under vår semester. Eftermiddagen var sedan fri när vi checkat in på hotellet Relais Dei Normanni uppe i Monte Sant Angelo.

Utsikten från hotellet ut mot havet i Monte Sant Angelo.

Jag tog en tur på stan innan middagen, kallt var det men kul att se stan. Ångrade mig jag inte packat en mössa! Vindarna var iskalla och även om solen sken över havet långt där nere under berget vi bodde på så längtade man inte precis efter att bada.

Så här såg det ut åt andra sidan i Monte Sant Angelo, in mot landet.

Frukost och middag ingick i priset, så en kvällsmåltid väntade på hotellet denna dag, precis som under resten av resan. En pasta, en varmrätt och så frukt, varje dag, drycker fick du betala själv.

Monte Sant Angelo bjöd på många fototillfällen.

Dag 2
Dag två började med en guidad tur på stan, till fots, och vi besökte så stadens stora sevärdhet - ärkeängeln Mikaels helgedom - Santuario de San Michele. Platsen är numera också med på Unescos världsarvslista och lockar mycket folk, speciellt från Italien men även andra länder med intresse för det religiösa.

Entrén till ärkeängeln Mikaels helgedom.

Just under vårt besök var det extra festligt denna dag då det var en tv-sänd gudstjänst som pågick, så vi kunde inte närstudera grottan som vi tänkt utan fick gå upp för alla trappor igen, eller ta hissen för dem som föredrog det. Men en upplevelse var det verkligen, även för mig som sett den tidigare.

Monte Sant Angelo.

Sedan ytterligare en rundtur som fick oss att förstå staden lite bättre. Jag vandrade sedan runt på egen hand precis som som jag alltid brukar göra när jag reser. Det blev även en god lunch i stan med grillad ost, en lokal caciocavallo, som vi bjöds på - med vin och allt.

Klostret låg vackert med fin utsikt.

Dessutom fick vi också en tur till det närliggande klostret Santa Maria di Pulsano som låg högt uppe på ett berg med underbar utsikt och en kyrka i en grotta. På kvällen dukades åter en god middag upp på hotellet.

På väg mot Vieste.

Dag 3
Dag tre och det var nu dags att åter hoppa ombord på bussen för en längre tur. Nu skulle vi åka till Vieste för en timmes båttur - en utflykt som jag dock inte hängde med på. Tycker inte om att åka öppen motorbåt i stark vind... Men de som hängde med verkade uppskatta båtresan som bland annat tog dem in i några grottor.

En gata i Vieste.

Så jag vandrade runt i staden istället och lyckades se den gamla katedralen som smyckats med tygbaldakiner speciellt för dagen som ni kan se på bilden nedan, innan den stängde för dagen. Med mig hade jag faktiskt några andra resenärer som också avstod båtresan.

Katedralen i Vieste med sina baldakiner.

För även här var det nämligen en "festa", där en staty av Maria visades upp i en procession som tog hela dagen. Statyn hade hittats på stranden en gång i tiden och nu betydde hon så mycket för stan att Maria hedrades med stor fest. Vilket också innebar att alla affärer och många krogar var stängda denna dag. Hittade i alla fall en pizzeria där jag och mina reskamrater fick vår lunch.

Sagoskogen Foresta Umbra.

Innan vi åkte tillbaka till hotellet reste vi igenom den vackra skogen Foresta Umbra med bland annat bokträd. Det blev tid över för oss att ta en liten promenad runt en sjö som ni ser på bilden nedan.

En sjö i Foresta Umbra.

Detta är en av de sista delarna som är kvar av regionen Puglias urskogar som påminner om en saga från bröderna Grimm. Det här var dessutom sista kvällen på detta hotell och vi fick åter packa våra väskor och ställa klockan för en tidig avfärd nästa morgon..

Katedralen i Trani.

Dag 4
Dag fyra blev tidig eftersom vi nu skulle åka till vårt nästa hotell som låg en bit söder om Bari. Men på vägen dit besökte vi kuststaden Trani med sin berömda katedral som kallats för drottningen bland Apuliens katedraler.

Det blev en lunch vid havet i Trani

Efter vår promenad runt i Trani blev det en lunch vid havet på en krog vid hamnen, sedan en god hemgjord glass på en gelateria innan vi åkte vidare till den mystiska åttkantiga borgen Castel del Monte som byggdes av den tysk-romerske kejsaren Fredrik II på 1200-talet.

Castel del Monte

Här fick vi parkera bussen på en jättelik parkeringsplats för att sedan ta en annan miljövänlig specialbuss som gick i skytteltrafik till och från borgen på berget. Här fanns ännu fler grupper, både stojande skolbarn från Salerno och kineser, tyskar och britter som alla skulle åka med. Förra gången jag var här var vi nästan ensamma i Castellet men nu var saken en annan. Men hur som helst var det verkligen värt besväret.

Så här såg borgen ut från insidan.

Nu var det så dags att åka mot Torre Canne och vårt nya hotell Hotel del Levante som låg precis vid havet. Även här ingick halvpension så det blev ännu en god middag på hotellet, här ingick även antipasti till förrätt, sedan pasta och efter det en varmrätt och på det en efterrätt! Gott och mycket av allt.

Magiska stenstaden Sassi di Matera

Dag 5
Dag fem hoppade vi in i bussen för en tur till den spännande staden Matera, närmare bestämt då den gamla staden Sassi di Matera, som bestod av hus i grottor - "Sassi-grottorna" - på gränsen till en ravin. Grottorna har förmodligen varit bebodda redan under forntiden. Bredvid den gamla staden låg den nya som också bjöd på ett bra shoppingutbud  för den som så önskade.

Sassi di Matera lockar nu massor av turister.

En gång i tiden var stadens äldre del Sassi di Matera nästan en skamfläck då folk ändå in på 1950-talet bodde kvar i dessa kalla hålor utan rinnande vatten och el. Idag är allt omgjort och i de gamla grottbostäderna har man nu skapat femstjärniga hotell, mysiga barer, trendiga affärer och krogar.

Sassi di Matera har blivit trendigt.

Bland annat finns en restaurang med Guide Michelin stjärna där en gång i tiden de allra fattigaste Materaborna levde tillsammans med sin boskap. Staden Matera, som givetvis också har en modernare del, är utsedd till Årets Kulturhuvudstad 2019, så det var otroligt mycket turister på de stenlagda gatorna.

Ett verk av Salvador Dali.

Dessutom är det mycket kulturella evenemang, dag som kväll, att underhållas av. På ett ställe stod denna roliga skulptur av Salvador Dali. Vi fick äta lunch på egen hand och jag valde en lite lagom hipp krog med lokal mat, färsk mozzarella och tomat blev det att äta.

Trulli-hus i Alberobello.

Efter lunch satte vi av mot nästa fantastiska stad, Alberobello som med sina konformade hus nu lockar folk från hela världen. Även dessa Trulli-hus finns numera med på Unescos världsarvslista. Visserligen har staden blivit väldigt turistisk på senare år men den är lika fantastisk som under tidigare besök.

Numera finns affärer och barer i husen.

Många fina affärer finns i alla fall, både med hantverk och andra fina saker att köpa med sig hem om man så vill. Några av Trulli-husen har också gjorts om till caféer. och glassbarer.  Jag åt en återigen en gelato - kanske den godaste hittills på resan. Det blev en sen återkomst till hotellet men vi hann hem i tid till middagen. En solig och varm dag hade vi också fått tack och lov.

Utsikt från mitt hotellrum i Torre Canne.

Dag 6
Dag sex skulle vi besöka Grotte di Castellana som har lockat turister i många år, här kan man vandra runt i timmar men turen tog bara en timme drygt, då fick man se både stalagmiter och stalaktiter. Jag hoppade även detta evenemang och tog istället en tur runt i byn och alla dess turistaffärer, även denna gång med en annan gäst på resan.

Det regnade under vårt besök på Masseria dell Agro di Pezzo.

Efter det reste vi över en lantgård - en Masseria - för att äta lunch. Vi besökte Masseria dell’Agro di Pezzo. Här hade en väldigt långt bord dukats upp i ett av husen, det regnade ute så vi var glada att komma in i värmen. Och vilket trevligt besök det blev - vi välkomnades med öppna armar och en väldig massa mat!

Det fanns mycket att shoppa efter lunchen.

Vi bjöds på maträtt efter maträtt och det var till slut så mycket att jag tvingades tacka nej till rätt nummer fem, en hemgjord pasta. Här ingick både vin och vatten.  Den som ville kunde sedan handla med sig av de lokala produkterna, vin, olivolja, kryddor, ostar, korvar, keramik, inläggningar och mycket mycket mer.

Mysiga gränder och fina krogar i Ostuni.

Mätta gav vi oss därefter iväg mot vårt allra sista stopp på hela resan, staden Ostuni. Här fick vi själva tid att vandra runt på gatorna och de smala gränderna. Och jag hade fullt upp att fotografera, i varje hörn fanns ett nytt fint motiv.

Ännu en bild från Ostuni.

Här bor numera många britter som fastnat för den charmiga staden som har så mycket att erbjuda. De ville väl skapa sig ett semesterhem just här, och vi förstår dem! Jag skulle gärna stannat här ett längre tag, över en natt eller så.

En mysig krog i Ostuni.

Ostuni kallas ofta den "Vita staden" eftersom de flesta hus i de smala gränderna är vita av kalkmålning och överallt hänger vackra blommor och det finns många fina affärer och krogar att upptäcka om man bara gav sig ut i stadens vimmel.

Hotel del Levante hade både pool och egen strand.

Dag 7
Detta var en dag helt utan organiserade aktiviteter så jag passade på att ta en tur till fots på en halvtimma in till staden Torre Canne med sitt fyrtorn. Där fanns inget att se egentligen, men det blev en fin promenad i alla fall och jag njöt av att vara nära havet.

En promenad vid kusten i Torre Canne.

Sedan vilade jag med en god bok vid poolen eftersom vädret också hade blivit både varmare och soligare. Det här hotellet hade ju pool och egen strand och vi kunde äntligen njuta av lite bättre och varmare väder.

Spännande shopping finns också.
Dag 8
Vi gick upp tidigt på morgonen för att resa hemåt efter en vecka fylld av resor och upplevelser av olika slag. Tack för allt Puglia - vi kommer säkert att ses igen!