Tips på shopping I Budapest

För en tid sedan reste jag över till Ungern och den mysiga huvudstaden Budapest. En stad jag verkligen kan rekommendera. Här är mina tips på vad du kan handla med dig hem efter resan.

Köp med hem lite hetta från Ungern
Det finns naturligtvis massor av affärer med kläder, skor och inredningsprylar också som jag inte har tagit med här. Men detta är i alla fall några roliga prylar jag hittade under besöket. Några snygga - andra kanske inte riktigt i min smak. Jag själv är en stor fan av att handla matprodukter med mig hem. Som dessa heta pepparfrukter eller en burk med mald paprika kanske kan vara något?


Det finns också mycket handbroderade dukar och blusar att välja på, kanske inte något jag själv skulle bära men handarbetet är mycket fint.



Här har ni några plagg till som fanns att handla, dessa på en marknad uppe vid slottet på berget på Buda-sidan av staden. Här ser ni också några av dukarna och servetterna som också var broderade för hand.



Men som sagt, att handla med sig något man kan äta därhemma är ändå betydligt roligare för mig. Givetvis besökte jag den gamla fina inomhusmarknaden på Pest-sidan. Här fanns det hur mycket som helst att titta på, smak av och köpa med sig hem.



Som ni kanske känner till är Ungern känd för sin gåsleverpastej, (Foie Gras) något jag inte alls gillar. Tycker inte bara djurhållningen är under all kritik men inte heller gillar jag smaken så mycket. Lite för fett för mig. Hur som helst är detta en mycket populär produkt att köpa med sig hem.

Religiösa motiv var populära.

Men det finns mycket annat att välja på - både i saluhallen - och på andra marknader i stan. Här hittade jag några religiösa souvenirer att handla. Plus några fint handmålade fat i olika storlekar och modeller.

Minnen från en marknad i Budapest.

Kanske dessa metallskyltar skulle passa därhemma, lite kitsch kanske men i alla fall finns det några som gillar dem och handlar med sig dessa hem. Som ni ser i bakgrunden finns även mycket flaskor med både vin och likörer att köpa.

Glas och porslin på en marknad i Budapest.

Jag såg också mycket av olika ljuslyktor, några i glas andra i porslin. En hel del julpynt, trot det var sommar, plus några handmålade glas i färg.

Text och foto: Agneta Nisbeth


Kommentarer