Grattis Italien - på er nationaldag!

Idag den den 2 juni firar Italien sin nationaldag och jag säger grattis med några härligt italienska bilder som jag tagit från två av mina senaste resor till landet.

En bild från regionen Puglia, eller Apulien på svenska.
”La Festa della Repubblica Italiana”, kallas dagen i Italien det vill säga dagen då republiken Italien föddes. För den 2 juni 1946 röstade man i landet för att Italien skulle gå över från monarki till republik. Under dagen brukar presidenten hålla tal och man kan se parader överallt i landet.



Givetvis måste jag även ha med en bild på Neapel, min så älskade stad i södra Italien med allt av vad du kan begära för en underbar semester. Ni ser lie av vulkanen Vesuvius i bakgrunden och så till höger havet som passar perfekt för ett dopp. Ni kan faktiskt bada i stan med, även om det passar bättre att ta en tur till närbelägna Amalfikusten eller någon av öarna utanför som Capri.

Staden Alberobello med sina Trulli-hus.
Så har vi en bild jag tig bara för någon vecka sedan i den charmiga och helt unika staden Alberobello där man kan se dessa karakteristiska hus med konformade tak, så kallade "Trullis". Är i ner i regionen Apilien, eller Puglia som det heter på italienska, så måste ni bara åka hit!

En fin bild från det vackra Italien
Charmen finns verkligen överallt i Italien, man hittar så mysiga platser från norr till söder. Här ett fint sätt att stänga en trappa upp till en dörr som inte används, med vackra blomlådor.

Text och foto: Agneta Nisbteh

Kommentarer