Dagens resenärer vill inte bara sola och festa

Förr om åren var det bara playan och party som gällde. Så är verkligen inte fallet numera. Jag har precis läst Vings senaste Semesterrapport och nu vill man göra helt andra saker som ni kan läsa mer om här.



Numera är det tydligen bara 3 procent av resenärerna som tycker festande och nattklubbsbesök är huvudsyftet med semestern. Och att steka sig i solstolen lockar endast 6 procent vid bokningstillfället. Det visar Vings senaste nordiska Semesterrapport från juni 2019.

- Kokosoljans och barrundornas glansdagar är förbi. Visst är det härligt att komma hem med en fin solbränna, men det finns annat som är viktigare under semestern. Idag är många mycket mer medvetna om sin hälsa och sitt välmående och vill snarare komma hem med ett välfyllt upplevelsekonto från semester än med en baksmälla och sönderbränd hud. Det handlar om ”healing not peeling”, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.



Tänk vad det har förändrats genom åren, från Vings uppgifter får vi veta följande:"30 procent av dåtidens 18-35-åringar såg party som en av de viktigaste parametrarna vid bokning av en resa utomlands, jämfört med 3 procent idag. Likaså tyckte 49 procent att en snygg solbränna var högt prioriterat förr, jämfört med 6 procent idag".

Inte för att jag själv någonsin rest iväg för att bara sola och partaja, det var aldrig något jag längtade efter på 70-talet då jag började resa iväg. Förutom en första charterresa med familjen som 16-åring till Italien - som sedan kom att bli mitt andra hemland - så åkte jag under 70-talet till länder som USA, Egypten och Marocko. För att inte tala om en massa tågluffande genom Europa.

Jag på besök i Egypten på 70-talet, här på väg upp för en av pyramiderna utanför Kairo...
Det här är alltså Vings senaste lista på vad man vill göra på semestern: Tid för vila och återhämtning (87 %) Kvalitetstid med vänner och familj (84 %) Ledig tid från arbete/studier (64 %) För att reflektera över livet hemma (57 %) För att lära sig något nytt (48 %) För att kunna ägna sig åt en hobby (45 %) Hälsa och välmående (33 %)


Text: Agneta Nisbeth
Foto: Ving och Agneta Nisbeth

Kommentarer