Bästa tipsen på streetfood från Thailand

Något av det allra bästa med att resa till andra världsdelar är att få chansen att testa det lokala köket, oftast blir det läckra rätter man bjuds på. Här har jag testat det thailändska köket - via den spännande gatumaten.

Våga testa den thailändska gatumaten.

Min reskassa är inte alltid så välfylld att jag slår mig ner på flotta lyxkrogar för att äta varje dag, även om det också förekommer - som ni säkert sett här på min blogg. Det blir lika ofta Streetfood som är väl värt att prova. Om du är osäker, välj det det är upphettat och serveras varmt - som grillspetten här ovan. Ofta av kyckling men det finns också mycket annat att välja på.

Här kan ni köpa färska vårrullar, fyllda med kyckling, men det fanns även vegetariska alternativ.

Gatumat är oftast mycket god och ibland nästan otroligt billig, du kan faktiskt äta dig mätt för 10-15 kronor på vissa ställen, i alla fall i Asien och som här på bilderna från olika ställen i mitt älskade Thailand. Det finns numera också mycket fler vegetariska alternativ att välja på.

Det finns mycket att välja på - här en hel massa olika grillspett av olika slag.
Många är säkert lite oroliga över bli magsjuka och väljer därför att satsa på mer säkra kort, men jag menar att ni då går miste om mycket. Jag har, peppar peppar, inte blivit drabbad av magsjuka av att äta varm mat från stånd på gatan än så länge.

Kanske lite larver eller syrsor kan vara något?

Det finns naturligtvis också massor av mat som jag inte ens tänker testa, även om det sägs vara gott med gräshoppa, syrsor och larver så tror jag att det ändå får vara för min del. Men är man nyfiken och vill prova så finns dessa stånd med udda mat lite varstans i Thailand numera.

Är du osäker så finns det alltid en hamburgare att testa...
Här ovan kan man få en god hamburgare för 45 baht - det motsvarar inte ens 15 kronor! Att äta ute i Thailand är fortfarande riktigt billigt. Och gott!

Både thaicurry och pad thai finns att köpa - hur goda som helst!

Många gånger är maten, som till exempel en curry eller wok, godare på gatan än på en flottare krog. Här är det verkligen hemlagat som gäller, för gatumaten är något även thailändarna själva äter och då måste den vara bra.

Här en bild från charmiga Phuket Town under deras söndagsmarknad.

Redan under min tid i Italien, bodde där på 80-talet, lärde jag mig att om befolkningen i stan äter just på denna krog så är maten nästan alltid bra. Krogen var måhända ganska anskrämlig och den låg ofta på en bakgata, stolarna var kanske av plast och det hängde ett fult lysrör i taket, men maten lämnade ändå just de minnen jag kan leva på än idag.

Våga prova på de lokala specialiteterna under din resa.

Så har du inte provat att äta gatumat än, så måste du bara våga under nästa resa. Bara att ta fram dessa bilder får mig att längta tillbaka och bli hungrig. Allt jag provat, men mycket få undantag, var supergott och helt otroligt billigt.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer