Vings resor går som vanligt igen

Under måndagen kom beskedet att Vings ägare Thomas Cook Group ansökt om konkurs. Vilket innebar att inga resor kunde göras under måndagen. Men nu säger charterbolaget att flygtrafiken går som vanligt igen.



Så här skriver Ving nu på sin hemsida:

Vings ägare Thomas Cook Group ansökte tidigt på måndagsmorgonen om konkurs. Då flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia, som flyger majoriteten av Vinggruppens kunder i Norden, ägs av Thomas Cook Group, så drabbades många av inställda flyg under måndagen som en följd av konkursen. Vi beklagar verkligen att så många kunder drabbats av detta och kommer nu att göra vårt yttersta för att snabbt kunna ta hem resenärer som har strandats. Vi förstår att detta skapat både oro och ovisshet, och vi beklagar de besvär som det har medfört.  Vi kan nu meddela att Thomas Cook Airlines Scandinavias flyg tas i trafik under tisdagen den 24/9 och att Vinggruppens verksamhet därmed åter är igång.  Har du en inbokad resa på tisdagen kommer ditt flyg att gå som normalt. Om tidtabellsändring skulle ske, informerar vi via sms till inbokade kunder. Kunder som befinner sig på resmålen och väntar på hemresa kommer att få besked om tidtabell via sms.


De fortätter sedan att berätta om framtiden och nya satsningar. Vinggruppen med Ving, Spies, Tjäreborg, Globetrotter och flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia, som är egna legala enheter, satsar nu vidare och flygtrafiken är igång igen redan under tisdagen.

De skriver: "Vinggruppen i Norden och det nordiska flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia är tillsammans bland de mest lönsamma reseföretagen i Norden sedan många år. Styrelsen har nu fattat beslut om att flygtrafiken återupptas under tisdagen.  Fullt fokus är nu på att ta hand om de resenärer som drabbades av måndagens tillfälligt inställda flyg, och att se till att få flygen i luften redan på tisdagen".

Magnus Wikner från Ving.

– Samtidigt som jag bedrövas över att Thomas Cook Group med alla deras medarbetare och trogna kunder i många länder drabbats av konkursen, så är mitt ansvar här i Norden och för Vinggruppens fortsatta resa. säger Magnus Wikner, VD Vinggruppen i Norden.

Han fortsätter:

– Vi har ett stort ansvar för våra kunder, medarbetare, leverantörer och samarbetspartners och därför är jag väldigt glad att vi så snabbt kunnat få till en lösning för att fortsätta satsa på den nordiska verksamheten, fortsätter Magnus Wikner som menar att för Vinggruppens resenärer har Thomas Cook Group:s konkurs ingen direkt påverkan.

- Vinggruppens fokus har i över 60 år varit att skapa de bästa veckorna på året för våra gäster och vi kommer även framöver att fortsätta skapa upplevelser och semesterminnen, säger Magnus Wikner.

Foto: Ving

Kommentarer