7 härliga dagar under bussresan Sicilien runt - bästa tipsen från Catania till Palermo

Det blev en precis lika spännande resa som jag hade hoppats på, från storstäder som Catania, Palermo och Syrakusa till mindre orter som underbara Taormina och charmiga Castelbuono. Här kan ni läsa hur det vara att åka Sicilien runt med buss och en alldeles lysande guide.

Staden Piazza Armerina som är mest känd för utgrävningen av en romersk villa.

Ni som följt mig här på bloggen vet att jag älskar Italien, så att jag precis kommit hem från ytterligare en resa dit förvånar kanske inte. Även denna gång reste jag iväg på en gruppresa, med Rolfs Flyg & Buss. Jag vill inte längre köra bil utomlands om jag inte måste - så att följa med på en rundresa med guide och buss är helt perfekt för mig. Gruppresa är också bra om man reser ensam, där får du alltid nya vänner att prata med.

Sicilien är en mycket färgstark ö - på alla sätt.

Vi startade vår resa genom att landa på Catanias flygplats, där väntade både guide (den otroligt kunniga och mycket trevliga svensk/italienska Rosanna Gangemi) och en buss. Bussen tog oss genast in till den gamla delen av Catania där vi fick en rundtur av vår guide. Resväskorna låg kvar i bussen när vi vandrade runt i staden som är Siciliens andra i storlek efter Palermo.

Domkyrkan i Catania.

Vi beundrade bland annat den pampiga katedralen i Catania, tillägnad stadens skyddshelgon Sant'Agata. Men vi vandrade också runt på några marknadsgator där man kunde köpa färska grönsaker och annan mat. Här hittade man också otaliga krogar och barer, så man behöver verkligen inte gå hungrig i stan.

Catania var en intressant stad med sina gamla marknader och nya trendiga krogar.

Vi fick även tid för oss själva efter rundturen, så vi kunde äta lunch och upptäcka egna guldkorn innan vi samlades för att resa vidare mot vårt hotell. Själv valde jag att slå mig ner på en bar där jag tog en av Siciliens specialiteter, en Arancino Siciliano. Det vill säga en friterad risboll fylld med något gott, i mitt fall blev det ost och pistagenötter.

Det finns många härliga krogar och barer att testa i Catania.

Det första hotellet låg i den vackra gamla staden i Acireale som ligger lite norr om Catania. Vid sjutiden på kvällen bjöds vi på middag i hotellets matsal innan det var dags att gå och lägga sig. Det är ingen mening att packa upp resväskan för redan morgonen efter skulle vi resa vidare mot nya äventyr.

På golven i Villa Casale kan man se de mest häpnadsväckande mosaiker.

Vi gick upp tidigt för att äta frukost och checka ut för att sedan stuva in väskorna i bussen och resa till staden Piazza Armerina som första stopp. Staden som växte fram redan på medeltiden är idag mest berömd för resterna av den fina romerskan villan, Villa del Casale som lockar folk från hela världen. Den upptäcktes på 1800-talet men utgrävningarna tog fart först 1950-60 och är idag ett välbesökt museum.

Tio gymnaster visar hur man var klädd på romartiden, i bikini.

Den romerska villan tillhörde en egendom som fanns på 200-300-talet efter Kristus och anses vara en av öns största sevärdheter. Det är här man kan se den berömda mosaiken av några kvinnliga gymnaster i bikini som vår guide kunde berätta mer om för oss under rundvandringen. Efter turen i villan blev det dags för en gemensam lunch på en restaurang i staden innan vi åter satte oss i bussen för att resa vidare mot vårt nästa hotell i Palermo.

Utsikt över havet i Palermo.

På hotellet, som låg nere vid hamnen i Palermo, bjöds vi senare på en buffémiddag uppe på deras takvåning med en underbar utsikt över havet.  Ni ser här hur vackert det var vid soluppgången, med en färja på väg in till hamn.

Staden Palermo överraskade mycket positivt, trots en hel del ruffiga hus.

På andra sidan kunde man se ner på den något skamfilade staden som onekligen hade en hel del risiga hus. Men som ändå visade sig vara mycket charmigare, trevligare och tryggare än vad man kanske först kunde tro.

Capella Palatina i all sin glans.

Dag tre började med en rundtur med buss i staden, sedan stannade vi för ett guidat besök i normandernas kungapalats Palazzo dei Normanni och den otroligt fina basilikan Capella Palatina. Kapellet grundades 1130 av den normandiske kungen Roger II och här kan man beundra otroligt fina och unika mosaiker.

Katedralen i Palermo.

Vi fick också se katedralen i Palermo som har spår av många olika stilar från olika århundraden. Den står på platsen av en tidig basilika som sedan blev en moské, för att sedan åter bli en kyrka som är tillägnad Vår fru av Himmelsfärden.

Guldmosaiken är av äkta guld i Monrealekatedralen.

Sedan tog vi en tur upp i bergen precis utanför Palermo för att se en annan fin kyrka, den berömda Monrealekatedralen med sin magnifika guldmosaik med motiv från Gamla testamentet. Den anses vara höjdpunkten inom den arabisk-normandiska konsten. Kyrkan grundades 1172 av Wilhelm II och alldeles intill finns ett benediktinerkloster.

Shoppinggatorna lockade många turister.

Vi fick sedan ta en promenad i de centrala delarna av staden, här gick vi på några av de större shoppinggatorna där det kryllande av turister men vi tittade också in i de gamla gränderna och njöt av de vackra piazzorna. Även denna dag fick vi tid över för egna strövtåg och jag smet genast in på en Gelateria för att äta min dagliga glass.

Fina gamla hus som behövde lite omvårdnad...

Det fanns massor av fantastiska byggnader att titta på, några som ännu inte blivit renoverade och andra som återfått sin forna glans. Det kändes också mycket tryggt att vandra runt i stan, här fanns poliser närvarande lite varstans, även om det kanske inte ens behövdes. Så våga er på en resa hit, det är verkligen en fantastisk stad med massor av unika sevärdheter!

Shoppingen var fantastisk i Palermo, fina affärer fanns överallt.

Dag fyra erbjöd Rolfs en tilläggsutflykt till Trapani och Erice, men den hoppade jag över och tog istället en dag i Palermo, för att lära känna staden lite bättre. Jag började morgonen med en runda runt hotellet där jag hittade många fina muralmålningar.

Det fanns många fina muralmålningar i Palermo.

Sedan tog jag mig in till citykärnan igen för lite shopping och sightseeing. Efter en runda på stan blev det en aperitif på en takterrass med underbar utsikt över staden och en närbelägen kyrka. Givetvis blev det en läcker glass till innan det åter var dags för middag på hotellet.

Ytterligare en vacker kyrka i Palermo, sedd från en takterass.

Dag fem började med utcheckning från vårt Ibis hotell i Palermo, nu skulle vi resa vidare mot nästa anhalt; badorten Giardini Naxos. Men givetvis stannade vi även denna dag till för att upptäcka nya platser innan vi kom fram till vår slutdestination.

Castelbuono var en fin liten stad uppe i bergen.

Vi åkte först till den lilla charmiga staden Castelbuono som lågt högt upp i bergen. Där vi vandrade runt på egen hand efter en gratis provsmakning av likörer, hemgjord Nutella och ljuvliga kakor. Många av deras lokala produkter var sötade med lokal sav från träden i trakten.

En grönskande utsikt från lantgården.

Sedan hoppade vi på bussen igen för att bara åka i några minuter till, nu skulle vi till A Rametta, en gård som är en del av konceptet Agriturismo - det vill säga en b&b på en lantgård. Här skulle vi äta en överdådig lunch med en underbar utsikt över det grönskande landskapet på köpet.

Maten och de lokala vinerna uppskattades verkligen.

De hade dukat upp långbord i den stora matsalen. Maten vi bjöds på bestod först av en tallrik med salami, oliver, soltorkade tomater, ost och mycket annat gott. Sedan blev det pasta med ragu, efter det en kötträtt och till slut en dessert. Givetvis fick vi smaka även på lokala viner från trakten. Gissa om vi var både mätta och belåtna efteråt!

O sole Mio - vid havet i Giardini Naxos.

Till kvällen var vi sedan framme vid vårt sista hotell under denna resa och en ny middag väntade i hotellets matsal. Vi bodde precis vid havet i Giardini Naxos, en populär badort precis nedanför Taormina. Så här vackert var det här, vid både solnedgång och soluppgång.

En upptäcksfärd på vulkanen Etna.

Den sjätte dagen började med en tur till den närbelägna vulkanen Etna där vi åkte upp en bit till en turistanläggning där man kunde ta linbana en bit till uppåt, närmare kratern. Men vi nöjde oss med att vandra runt i det karga landskapet för att sedan äta en bit mat på någon av de många barerna och krogarna som fanns här.

Turistaffärerna gick i alpstil.

Här hittade man också ett otal turistaffärer i alpstil som erbjöd allt från smycken av lavastenar till tallrikar, honung och tröjor med motiv från den mäktiga vulkanen. Det var många turister som hade tagit sig hit upp denna söndag, de flesta var faktiskt italienare. Några var utrustade för längre vandringar, andra verkade mer intresserade av att ta sig en öl. Under vintern kan man faktiskt åka skidor längs sluttningarna.

Det är ett kargt landskap men längs Etnas sluttningar är orden mycket bördig.

När vi sett färdigt på vulkanen åter vi nedåt igen och stannade till vid en affär som sålde lokal honung, en specialitet från området.Den hemslungade honungen hade flera olika smaker (som mango, jordgubbe och pistagenöt) men de erbjöd även kryddor, olivolja och likörer.

Taormina är en otroligt vacker stad, även om den är fylld av turister året om.

Vi åkte därefter vidare mot den berömda turistorten Taormina som lockar folk från hela världen att vandra i de charmiga gränderna, shoppa och titta ut på den underbara utsikten över havet. Eller som jag, äta ytterligare en god glass. Vi kunde inte åka med vår stora turistbuss ändå upp, så vi vi fick parkera en bit nedanför för att sedan ta en gratis shuttlebuss upp för berget Monte Tauro.

Den gamla teatern har en magnifik utsikt över havet.

Här besökte vi givetvis också den berömda grekiska teatern som byggdes under den hellenistiska eran men som sedan ändrades av romarna på 100-talet efter Kristus. Här visas fortfarande teaterföreställningar och hålls konserter, för den som önskar uppleva något unikt.

Utsikten från Taormina är underbar.

Utsikten från Taormina är det verkligen inte fel på, tänk att här har både greker och romare stått genom århundradena och beundrat samma blåa hav och lummiga natur. Här uppe i staden finns även både kyrkor och palats att besöka för den som så önskade - vi hade även här gott om tid för egna strövtåg innan vi åter tog bussen tillbaka till hotellet och en väntande middag.

Den vackra domkyrkan med sin barockfasad.

Den allra sista dagen innan hemresan tog vi oss till Syrakusa som varit en stad av stor ekonomisk och kulturell betydelse genom århundradena. Vi började med ett besök i den gamla grekiska teatern som började byggas redan på 400-talet före Kristus av grekerna för att sedan byggas om av romarna några hundra år senare.

Ett måste i Syrakusa är ett besök i den gamla teatern.

Man kan fortfarande se olika föreställningar här, såg själv ett grekiskt drama här för ett antal år sedan, en verklig upplevelse men ack sådan träsmak (eller ska man säga stensmak?) man fick att att sitta på de gamla sittplatserna, trots en kudde!

Det finns en liten strand på ön Ortigia där folk badade i mitten av oktober.

Vi begav oss sedan vidare in till den gamla staden som ligger på ön Ortigia mitt i Syrakusa. Ön har alltid varit staden hjärta men numera finns en bro över till fastlandet. Här tittade vi lite extra på Apollons tempel som uppfördes på 500-talet före Kristus.

Ruinerna av Apollons tempel.

Sedan beundrade vi den gamla Domen som ligger intill Palazzo del Senato. Kyrkan är uppförd på 1700-talet men det finns delar av den, några pelare som kommer från 500-talet före Kristus. Hela den gamla staden är fylld av vackra palats och vi fick gott om tid att vandra runt här på egen hand.

Hela den gamla staden var fylld av vackra byggnader.

Jag vandrade runt i affärer och njöt av den värmande solen, så givetvis passade jag även på att äta en glass - eller två som det till slut blev. När vi sedan satte oss på bussen igen viste vi att resan nu nästan var över, bara en middag på hotellet och sedan var det dags att packa väskan för hemresa dagen därpå.

Här här jag vid stranden till hotellet i Giardini Naxos.

Vi blev som sig bör skjutsade till flygplatsen morgonen därpå åtföljda av vår eminenta guide Rosanna - fyllda av massor med god mat och otroliga upplevelser.

Text och foto: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg

Läs även:

Tre bilder som säger mycket från Sicilien››