Sicilianska sötsaker

Det finns verkligen otroligt mycket läckert att äta på Sicilien - både i fråga om mat men givetvis även sötsaker av alla de slag. Som favoriten cannoli.

Cannoli är en specialité från Sicilien.

Under min senaste resa till den italienska ön Sicilien så åt jag givetvis mycket god mat. Från hemlagad pasta till läckra involtini. Men det jag alltid älskar att testa under mina resor är de lokala sötsakerna. På Sicilien är ett par läckert fyllda cannoli, en friterad kaka i form av ett rör som fylls av läcker ricotta och olika smaksättningar som vanilj och pistagenötter, choklad eller kanderad frukt.

Glassbarer finns överallt och allt de bjuder på smakar underbart.

Men vi får naturligtvis inte glömma all god hemgjord glass man hittar överallt, älskar verkligen italiensk gelato! Det är verkligen så gott! Åt nästan en glasstrut om dagen...

Det fanns många lokala specialiteter som jag ville prova på.

Här en bild till från en annan fin gelateria som jag besökte under resan på Sicilien, i staden Catania där jag åt en stor strut med marsipanglass och en med lokala frukter och vanilj.


Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer