Ett italienskt samtal - från balkongen

Här kommer ytterligare en ögonblicksbild från Italien - från Catania på Sicilien där jag såg dessa två damer föra ett intensivt samtal med varandra från sina respektive balkonger. Något som idag är det enda sättet att prata med din granne så här i corona-tider.

Från en gata i Catania - dock tagen innan coronaviruset slog till.

Under mina år i Italien har jag lärt mig att grannarna är väldigt viktiga. Det var få av dem som jag inte kände vid namn, men även dessa hälsade alltid artigt på mig och jag hälsade givetvis tillbaka. Och ju längre söderut i landet du kommer dess viktigare blir det lilla samhället, de människor som finns omkring dig. Fast det finns givetvis också en liten nackdel också med all intimitet, du kan sällan göra något i "hemlighet", utan att någon får reda på det.

Den vackra staden Castebuono på Sicilien.

Men jag älskar ändå detta sätt att leva bland mina medmänniskor och saknar det oerhört mycket. Det är också därför jag reser så ofta hem till Italien. Något ni säkert redan sett här på sajten...

Så det är givetvis med stor sorg jag ser hur Italien och dess invånare fått lida genom den här krisen med coronavirus. Men eftersom de fick sitt stora utbrott före oss här i landet så tror jag också att de kommer kunna gå ur det något snabbare än oss. Ser så fram emot att detta är över!!!

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer