Färgglada minnen från mina italienska resor

Gick nyligen igenom mina bilder från några av mina senaste resor till Italien och hittade några färglada minnen från olika marknader som jag älskar att besöka.

Ni se några saftiga och söta kaktusfikon nederst på bilden.

Här ovan en bild från den centrala marknaden i Catania på Sicilien, där vi bland annat kan se några underbart goda kaktusfikon eller fichi d'india som de kallas för i Italien. Runt i hela södra delen av landet, och speciellt här på Sicilien, är det en oerhört populär frukt.

Här besöker jag en marknad på Sicilien.

Man måste bara vara lite försiktig när man skalar kaktusfikonen annat sticker man sig rejält på piggarna. Men goda och söta är de verkligen.

Apelsiner, äpplen och jordgubbar till salu.

Denna bild kommer från en annan resa till de södra delarna av Italien, i Apulien. Frukten är lika ofta förekommande på gatorna här, ett marknadsstånd för en liten butik med grönsaker och frukt på en gata i staden Trani.

Grönsaker och frukt till salu i Neapel.

Till sist en bild från en gata i centrala Neapel, här är det också en frukt- och grönsakshandlare som bjuder ut sina fina, färska varor till försäljning. Vägg i vägg ligger ett apotek, där kan man säkert köpa vitamin-piller. I affären med stånden får man i sig vitaminerna på ett mycket trevligare sätt...

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer