Minnen från en resa till Bali

Nu när vi inte längre kan resa runt i världen kan det vara trevligt att minnas resor till olika spännande platser, som här en resa jag gjorde för några år sedan - till den mytomspunna ön Bali i Indonesien.



Det var nu runt sex år sedan flög jag över till den vackra och magiska ön Bali i Indonesien. Det var en spännande rundresa med guide (från Temaresor) och vi åkte inte bara runt på ön utan även till de närbelägna Giliöarna, en stunds båtresa utanför Bali.


Fantastiska tempel fanns överallt på ön.

Det blev en riktigt härlig rundresa och även om jag reste iväg själv så hittade jag flera andra singelresenärer under resan och vi hade det väldigt trevligt tillsammans. Varje kväll åt vi en gemensam middag på stan, eller tog oss en drink någonstans på stan.

Bali är en magisk ö.

Vi besökte under vår 14 dagar långa rundresa med Temaresor både intressanta städer och vacker landsbygd, vi såg trendiga restauranger och traditionella byar. Vi fotograferade heliga minnesmärken och njöt av sköna bad, det var kort sagt en underbar resa.

Från ett hotell i Lovina.

Det fanns massor av fantastiska tempel över hela ön som mestadels är hinduisk, även om Indonesien är ett muslimskt land. Religionen är mycket viktig här och man såg ofta parader av olika slag på gatorna och offergåvor till gudarna låg också lite var stans.

Härliga stränder fanns överallt. Några mindre befolkade av turister.

Vi bodde också bra på hotell som alla - utom det i Ubud - låg precis vid havet och förutom en skön strand fanns även fina pooler att svalka sig i. Det var också lätt att hitta stränder som inte var överbefolkade av turister.

Risfält på Bali.

En dag cyklade vi runt bland risfälten, fast jag måste erkänna att jag bara följde efter i en bil, men utsikten över landsbygden var lika underbar från bilens fönster.



Grönskan var verkligen otrolig över hela ön, vare sig man reste in i landet eller bara vandrade runt i hotellets trädgård. Trevliga människor och ett underbart klimat.



Maten var också en sak jag minns med glädje, det var heller inga problem att hitta bra krogar eller som här handla något från en gatustånd. Vi hade till och med en spännande matlagningskurs på schemat!




Jag hoppas verkligen på att återkomma hit en dag, bara eländet med coronaviruset tar slut någon gång. Kan bara föreställa mig hur alla hotell, restauranger, flygbolag och resebyråer har svårt att överleva just nu, inte bara i Sverige utan över hela världen.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer