Fler minnen från Sicilien - 3 pampiga portar

Just i dessa tragiska corona-tider kan jag behöva uppmuntra mig själv med några minnen från Italien. Som ni kanske redan sett här på sajten har jag vid ett flertal tillfällen plåtat portar under mina resor. Och när jag besökte Sicilien i höstas fotograferade jag dessa vackra, om än något slitna, dörrar och pampiga portar.


En vacker men rejält sliten dörr på ett hus i Palermo.

Tittar man bara upp lite extra under sina vandringar så hittar man ofta vackra och spännande detaljer. Jag har alltid älskat dörrar av något anledning. Antagligen för att jag också är lite nyfiken på vad som väntar där bakom dem, hur ser det ut om man öppnar dörren?

Här en dörr i gamla stan i Syrakusa

Bilderna här i reportaget kommer från den charmiga och spännande ön Sicilien som jag åter besökte tidigare i höstas. Här ovan ser ni en port i Ortigia, den gamla stan som ligger på en ö i staden Syrakusa.

En annan dörr i Syrakusa.

Här ovan ytterligare en port på Sicilien, med ett fönster ovan som smyckats med ett antal blomlådor med färgglada blomster. Härligt att se i dessa kalla och vintriga dagar hemma Sverige.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer