Nytt år - nya resor och drömmar...

Nu har vi precis tagit steget in i ett nytt år. 2020 kommer precis som alla år innan att fyllas av nya upplevelser, både positiva och kanske mindre kul. Vad drömmer ni om att göra i år?

En gata i Neapel.

Jag hoppas verkligen att ni kan ta tag i några av era drömmar och äntligen gör det ni länge velat. För vad det är må vara man drömmer om, stort som smått, måste man i alla fall försöka att förverkliga dem. Man kan inte annat än att misslyckas, och tro mig, det har jag gjort massvis av gånger. Både på vägen till mitt mål och väl när jag kommit dit jag ville. Men jag har lärt mig mycket och haft väldigt kul under vägen.

Årets första resa går åter till mitt älskade Neapel.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan resor - att upptäcka världen, både nära och längre bort, är verkligen mycket väsentligt för mig. Men det är också viktigt att stanna upp och fundera på vad ni verkligen drömmer om och vill. Det har jag gjort, ska detta år försöka  förverkliga en av mina stora drömmar. Mer om detta får ni veta lite senare, vid ett annat tillfälle.

Ett gammalt tryck från Neapel med Castel Sant' Elmo uppe på kullen.

Fast det allra viktigaste är ändå att ha hälsan, både för egen del och för sina nära och kära. För är man inte frisk kan man tyvärr inte göra det man vill. Inte heller om ekonomin sätter käppar i hjulet eller om andra tragedier slår till. Men kom ihåg att det ibland är roligt att bara upptäcka sin närmaste omgivning, se den med ett par nya ögon. Att vandra in ett museum du aldrig besökt tidigare, ta lokaltrafiken ut till någon ny badstrand i sommar, gå en tur i skogen, det finns mycket att göra som kan ge dig nya upplevelser.

Galleria Umberto i Neapel, det är ofta detaljerna som gör det!

Jag har haft turen att kunna resa mycket till Italien, mitt andra hemland. Det blir också till Neapel som årets första resa går, följ mig här på sajten så får ni veta mer. På bilden ovan ser ni en närbild från den pampiga Galleria Umberto I som ligger mitt i city och byggdes i slutet av 1800-talet. På golvet ligger vacker mosaik, och byggnaden är lika fantastisk uppåt väggarna.

Så till slut vill jag passa på att önska ett ett riktigt gott nytt år.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer