8 tips på skön shopping från Sicilien

Förra året besökte jag åter Sicilien, något ni säkert redan hunnit läsa om här på sajten. Nu kommer några roliga shoppingtips från den vackra italienska ön i Medelhavet. Bra att veta när ni kommer resa dit nästa gång.



Just nu kan vi inte resa, det vet vi alla men man kan få minnas och hoppas på att återigen packa resväskan och bege sig iväg i världen. Jag längtar mest iväg till Italien. Och det finns verkligen hur mycket fint som helst att handla på färgstarka Sicilien, vare sig man besöker storstäder som Palermo, Catania och Siracusa eller så butiker på landet. Vagnen i trä på bilden ovanför var inte till salu, men det finns mycket annat att handla för den som vill och dessa färgglada vagnar finns ofta i mindre format i olika turistshoppar.


Nötter, russin och marmelad till salu.

Som jag skrivit om vid flera tillfällen tidigare så älskar jag att köpa med mig mat av olika slag under mina resor. Det är något jag kan använda och som inte behöver stå på någon hylla därhemma och samla damm. Här ovan en bild från en marknad i Catania, där man kunde handla bland annat nötter och russin i lösvikt - så gott!



Men det fanns också vackra kakor, här på bilden min favorit Panettone i olika färger och i olika smaker, som med eller utan russin. En Panettone äts oftast runt jul och påsk, men jag gillar dem året runt. Också en perfekt present till dem därhemma som älskar sötsaker.

Bara burkarna är vackra att spara.

En annan perfekt present är dessa något mindre Panettone-kakor som förpackats i vackra metallburkar, designade av den italienska mode-duon Dolce & Gabbana. Burkarna kan ju användas till annat när själva kakan är uppäten.

Frukter gjorda av söt marsipan.

En annan sak som Sicilien är känt för är sina fina godsaker av marsipan, här ser ni "Frutta Martorana" som är frukt av marsipan med mandel som givetvis odlats på ön. Även detta blir en fin present till någon gottegris därhemma.

Fina fiskar att köpa från en butik i Siracusa.


Här ovan dock något ni inte kan äta, istället några roliga, handgjorda fiskar att dekorera hemmet med, att hänga på väggen eller lägga på ett fat kanske. Jag hittade dem i en liten mysig affär i Siracusa.



En annan sak jag älskar att shoppa - både utomlands och här hemma - är gamla ting, antika eller ej,  jag hittar på loppmarknader och i prylbodar av olika slag. Här en bild från Siracusa och några fina saker som var värda en extra titt, som de fina antika kakelplattorna.



Det finns också mycket vacker handmålad keramik av olika slag på Sicilien, en del är kanske för stort och tungt att ta med sig hem i resväskan men mycket annat finns ändå att handla. Detta är en bild från en affär på Sicilien som hade ett stort utbud av bland annat kannor, tallrikar och fat.



Och här ser ni en bild från en annan affär med ännu mer keramik och andra saker att köpa - eller bara titta på. Färgglada varor är det under alla omständigheter. Här fastnade jag för de små skärbrädorna i melanin, inte så tunga att ta med sig hem och snygga på köksbordet därhemma.



Till slut vill jag också tipsa om denna fina butik i Siracusa - närmare bestämt i gamla stan på ön Ortigia - som hade hemgjorda väskor i läder snygga kläder och massor av annat fint. Den hette Cool de sac och var väldigt trevlig att shoppa i. Älskade deras handsydda läderväskor i granna färger och bra priser hade de dessutom.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer