Klimatsmarta bussresor blir allt mer populära

Det ser ut som allt fler har upptäckt fördelarna med att resa runt med buss i Europa och för all del resten av världen också.

Här var jag på en rundresa i Portugal och Spanien med Ölvemarks.

Just nu under början på året är det många gör upp årets semesterplaner. Hos bussföretagen Scandorama och Ölvemarks Holiday märks en tydlig trend: det klimatsmarta bussresandet fortsätter att öka.  Det är nu många bokar in vårens weekendresa till Holland eller sommarens rundresa till det alltid lika populära Italien.



Bland resorna som fått flest bokningar märks en tydlig trend – fler och fler väljer klimatsmarta bussresor.  Jag har själv rest med både Ölvemarks och Scandorama sms även andra konkurrerande bolag och kan verkligen rekommendera detta sätt att resa i grupp, det är både spännande och prisvärt. Speciellt om du reser ensam, här får du liksom nya vänner på köpet...




– Fler och fler upptäcker bussens fördelar. Med bussen reser du bekvämt, socialt och klimatsmart, till skillnad mot tåget som är ganska krångligt att boka och inte alls lika bra för miljön om du vill uppleva Europa. Våra bussar är i den högsta miljöklassen och körs på det fossilfria och förnybara drivmedlet HVO. Dessutom upplever vi så mycket med våra fantastiska guider, säger Jeanette Larsson, marknadsansvarig hos Scandorama och Ölvemarks Holiday.


Italien, här Cinque Terre, är alltid populärt.

Miljödebatten har säkert också ökat intresset för det klimatsmarta resandet med buss. För bussen är faktiskt det mest klimatsmarta alternativet, framförallt om du ska resa ut i Europa.

– Bussar som drivs på HVO, vilket är mycket vanligt i Sverige, släpper ut 4 gram koldioxid per personkilometer. Det slår med råge tåg i Sverige som i genomsnitt släpper ut 10 gram CO2 per personkilometer. För resor ut i Europa ligger utsläppen från tåget ännu högre – i genomsnitt 45 gram CO2 per personkilometer, säger Oscar Sundås från Sveriges Bussföretag.

Han fortsätter:
– 90 procent av busstrafiken i Sverige idag körs på hållbara drivmedel. Dessutom är bränsleförbrukningen för de allra nyaste turistbussarna mycket låg – 1,8 liter per mil, vilket gör förbrukningen per resenär extremt låg eftersom beläggningsgraden i bussarna är hög, oftast 70 – 80 procent.

Text Agneta Nisbeth
Foto: Scandorama och Agneta Nisbeth

Kommentarer