Blir det några bikinibad i år - hemma eller borta?

Just nu är det nog många som undrar vad som händer med sommarsemestern, kommer vi att kunna resa iväg igen eller får vi snällt stanna hemma i Sverige. Jag vet i alla fall vad jag ska göra denna sommar.

Minnen från ett varmt hav i Grekland.

Förra året hade jag förmånen att få bada i det sköna, grönblåa havet i Grekland då jag rest till Halkidiki utanför Thessaloniki. Och jag kan lova att det var precis lika ljuvligt som det ser ut på bilderna! Något dylikt blir det tyvärr inte tala om i år.



Det ser inte ut som några restriktioner börjar att lyftas än på ett tag för resor utomlands, dessutom så kommer säkert många länder att fortfarande vara i lockdown och inte tillåta några turister att ens resa dit. Vi fick nyligen reda på att inreseförbudet i här landet i alla fall förlängs till den 15 maj, kanske ännu längre.

En bild från Neapel, il Chiostro di Santa Chiara.

Om detta kommer att lätta till sommaren är det ingen som vet, sedan har vi också problemet med att ta sig utomlands när väl allt släpper, har vi råd att åka då och hur många flygbolag och resebyråer har ens klarat krisen? Kommer tågen att gå eller måste man ta bilen ner till kontinenten? Sanningen är att vi inte vet ännu, förhoppningsvis klarnar det om någon månad, men är så länge får vi bara gissa och försöka hålla oss friska från Coronavirus och andra otäckheter.

Atleter i bikini, från romartiden.

Jag räknar i alla fall inte med att resa någonstans i sommar, utan ska verkligen passa på att njuta av mitt liv här på landet i Knivsta. Första sommarsemestern på mycket, mycket länge som jag får uppleva här, ska faktiskt bli riktigt trevligt. Så jag får nog vandra runt i bikini på tomten, istället för en badstrand i Italien. Bilderna här är från ett mosaikgolv i en helt underbar romersk villa på Sicilien, idag ett museum Villa Casale i Piazza Armerina, ett måste om ni besöker ön.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer