5 fina tips för ressugna som måste stanna hemma

Om ni precis som jag längtar ut att resa runt i världen igen så tycker jag vi kan drömma oss bort lite i tanken i alla fall. Komma ihåg alla fina platser vi besökt redan och planera inför nya ställen vi gärna vill se i framtiden.

Vackra Wien.

I sommar får vi ju snällt stanna hemma i Sverige. Men var är det ni vill resa efter att coronaviruset har ebbat ut eller i alla fall tagit en längre paus så vi kan leva något mer normalt igen? Vilket ställe önskar ni att åka till för första gången efter rese-stoppet? Har ni gjort upp en lista på era drömresemål, som en sorts "bucket-list" och var vill ni då bege er?

En spännande affär i Slovakien.

Jag drömmer naturligtvis om att resa iväg till Italien igen så klart, det gör jag alltid. Men jag hade även planerat att ge mig iväg på en rundresa i Rumänien med en tur till Draculas slott i Transsylvanien och en tur till södra England med besök i bland annat Cornwall som jag tänkte göra med bussreseföretag som Ölvemarks, Scandorama eller Rolfs Flyg och Buss. Jag är ju barnsligt förtjust i dessa rundresor med guide som ger en möjlighet att se mycket under en vecka.


Här en bild från vackra Krakow i Polen.

Men jag vill gärna tillbaka till Asien och se Japan och Kambodja som jag alltid drömt om, och så Hong Kong som jag skulle ha besökt i höstas om inte resan blivit inställd. Världen är full av spännande platser. Jag hoppas i alla fall planera in någon av dessa resor, utan att behöva riskera att bli sjuk i coronavirus. Räknar själv med att det går först nästa år tyvärr, men det går väl lika bra det. Bara jag vet att det kommer att bli av. Under tiden drömmer jag om nya upptäckter och så minns jag platser jag besökt.


Jag längtar alltid till Italien.

Så jag uppmanar er till att botanisera bland alla de rese- och bokningssajter som finns på nätet numera, eller hos någon resebyrå som Ticket eller Resia som även finns att besöka rent fysiskt, eller charterbolag som TUI, Apollo eller Ving som ni hittar online. Ni behöver nödvändigtvis inte beställa en resa just idag, men ni kan ju planera lite inför framtiden. Titta gärna in på olika bloggar som skriver om resor, som min, och dröm er bort. Gör upp planer i fantasin eller i verkligheten och boka en resa  eller i alla fall planera in den i fantasin. Annars kan ni ju fortsätta med att resa inom Sverige, det finns säkert massor av nya spännande platser som ni ännu inte upptäckt i vårt vackra, avlånga land.

Här är jag i Kroatiens övärld, på ön Vis.

Under tiden ni väntar kan ni också njuta av filmer från era drömresemål eller läsa på om stället ni tänker åka till genom olika böcker, många av dem finns att låna gratis på närmaste bibliotek. Läs på lite och njut i fantasin.

Lite pasta jag gjort härhemma.


Här följer några andra handfasta råd för er som befinner er i karantän därhemma:

1 - Laga extra god mat som ni annars inte har tid med att göra. Långkok är perfekt när du har tid över. Glöm inte att dricka mycket vatten men dra gärna ner på alkoholen.

2 - Sov ordentligt nu när du inte måste pendla till jobbet. Försök också att koppla av med lite "göra ingenting" stunder några gånger om dagen. Njut av tystnaden och stillheten närhelst du kan.

3 - Vandra ute i naturen, men glöm inte att hålla avstånd och passa på att andas in den härligt friska luften! Har du en trädgård är det ju dags att ta hand om den, om inte går det lika bra med några nya krukväxter.

4 - Ha kontakt med dina vänner, så ni kan kolla med varandra att allt är ok. Det kan också vara skönt att höra någons röst om man är ensam hemma.

5 - Skapa egna rutiner som det ska vara kul att följa, glöm inte heller att röra på dig även när du är hemma i bostaden. Själv tar jag långa promenader genom korta sträckor inomhus, som till exempel när det är reklampaus på tv. Eller varför inte ta upp en ny hobby, måla om gamla möbler, sticka en kofta eller kanske lär dig ett nytt språk.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer