Långfredags-hälsningar från Knivsta

Idag är det långfredag - den dag som kristna över världen minns Jesu korsfästelse och död på Golgata, utanför Jerusalem. Jag minns dagen genom detta konstverk som en gång skapats av min mamma.

Ett kors som nu hänger på en vägg hemma hos mig


Jerusalem är idag helt stängd på grund av coronavirus - precis som många andra stora städer i världen. Inte heller i Rom kan människor denna påsk samlas utanför Peterskyrkan för att höra påvens ord, nej de får snällt stanna hemma och lyssna på mässan i sin tv eller dator.

Just ordet långfredag kommer av att dagen skulle vara lång och fylld av lidande för att vi på så vis skulle bli påminda om Jesus lidande på korset. Därför har jag valt att illustrera detta med en skulptur som min numera bortgångna mamma Gunvor skapat - hon hittade träbiten i naturen och har sedan skapat denna Jesus på korset, ett konstverk som nu hänger på en vägg hemma hos mig.




Vill med detta önska er en stillsam inledning på påsken, återkommer givetvis under helgen med nya texter och bilder från mitt hem utanför Knivsta. Som dessa färgglada tussar - observera inte fjädrar - som satts upp i buskar och träd runt om i det lilla samhället. Piggar kanske upp lite i dessa sorgliga Corona-tider, för detta blir en påskhelg som vi aldrig upplevt förut tyvärr.


Text och bild Agneta Nisbeth

Kommentarer