Stockholm i mitt hjärta...

Det var ett par månader sedan jag senast besökte Stockholm, nu när vi alla stannar hemma på grund av coronaviruset. Måste medge att det känns lite konstigt.

Stockholm i mitt hjärta.

Jag är född i Stockholm och bodde där under mina första år i livet, så jag nog vad man kallar "en äkta Stockholmare".  Vid sju års ålder flyttade jag och familjen ut till landet, till Knivsta. Där gick jag sedan hela grundskolan men när det var dags för gymnasiet reste jag tillbaka till huvudstaden. Jag har sedan dess, förutom att par år i Italien under 70-80-talet, bott och arbetat i Stockholm, de senaste 30 åren som journalist.

Det är vackert här på landet också.

Men jag flyttade åter ut till landet igen för gott, samma ställe där jag växte upp på en gård utanför Knivsta, för ungefär fyra år sedan. Hade dock bott här i huset även om jag hade kvar min lägenhet i Stockholms innerstad, trivdes bättre här i tystnaden och lugnet. Men det innebär givetvis inte att jag inte saknar storstan, speciellt nu när jag inte kan resa dit längre.

En av Stockholms alla krogar.

Längtar efter att åter få gå på museum, besöka mina favoritaffärer och bara vandra runt i stan, sedan sätta sig ner på någon trevlig krog eller ett café och vila benen samt äta något gott, gärna tillsammans med någon väninna. För jag saknar verkligen er alla! Men vem vet hur många av restaurangerna och affärerna som jag brukar besöka finns kvar efter COVID-19?

Pendlar var inte så kul, speciellt när det blev tågstopp, här i Solna.

Det tar bara 30 minuter med tåg från Knivsta station, pendeln tar 45 minuter, till Stockholms city. Tidigare pendlade jag varje dag, lite jobbigt må jag säga men eftersom jag ville bo här så hade jag inget val. Hoppas att vi kan bli av med virushotet till sommaren i alla fall, så jag kan ta mig tillbaka till den kungliga huvudstaden, om så bara för några timmar!



Fast jag måste också passa på att berömma lilla Knvista kommun, som jag numera alltså tillhör. Jag älskar verkligen att bo här också och nyttja alla affärer och krogar som finns här. På bilden ovan ser ni hur den lilla "stadskärnan" ser ut en sommardag.


Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer