Ha en fin Kristi himmelsfärdsdag!

Idag är det åter dags för en helgdag - Kristi Himmelfärdsdag. Jag hoppas ni all får en fin dag och en trevlig weekend, var ni än befinner er och vad ni än gör.

Ett konstverk i tyg av min mamma Gunvor,


Dagen kallades förr även för Helgetorsdag och är en kristen helgdag. Det är dagen då Jesus efter uppståndelsen - enligt Nya Testamentet - lämnade jorden och fördes upp till himlen inför elva av apostlarna. Kristi Himmelfärdsdag har firats ända sedan 300-talet och den infaller 39 dagar efter påskdagen. Även om detta är en viktig dag i kristendomen, firas den inte på samma sätt som för hundra år sedan. Men vi har fortfarande en röd dag i almanackan och det innebär i alla fall att många är lediga från skola och arbete.

Ett annat verk av min idag bortgångna mamma Gunvor, en Jesusbild i trä.

Men det är inte riktigt alla som får en sovmorgon, tänker idag speciellt på alla dessa hjältar som kämpar inom vården och andra platser som aldrig stänger för helg, som de som arbetar i mataffärer, lantbrukare och all blåljuspersonal inklusive vakter, journalister, buss- och tågförare. Bara för att nämna några få exempel.

Jag önskar er alla en fin helg med några bilder av två verk som min idag bortgångna mamma Gunvor har skapat. Hon var konstnär med en (inte helt fullföljd) läkarutbildning i botten. Överst ett tygcollage och under en skulpterad bild avJesus, gjord från en planka.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer