Medan vi väntar på att resa tillbaka - lyssna på dina italienska musikfavoriter här

Det går inte en dag utan att jag längtar "hem" till Italien. Eftersom jag inte kan resa nu och antagligen inte heller inom den närmaste framtiden så får jag nöja mig med att lyssna på några riktigt gamla italienska klassiker.

Jag längtar till Italien - här vackra Capri.


Om ni som jag längtar efter att åter åka tillbaka till Italien så kanske denna samling av gamla italienska klassiker kan ge er lite lindring. Många av dem har skapats långt före min tid i landet, men det är lika kul att lyssna på dem för det.

Tack vare Youtube kan ni här lyssna på låtar som ni kanske aldrig har hört men också känna igen många riktiga klassiker som O sole Mio, Volare och Come Prima bara för att nämna några fina exempel.



För er som föredrar lite mer moderna låtar kanske dessa passar bättre, här är det lite poppigare musik med ändå kan man verkligen kalla dem någon form av klassiker.




Här ovan får ni musik med 70 och 80-talets stora artister, som Lucio Battisti, Drupi och Claudio Baglioni med flera. Helt ljuvliga tongångar för mig som bodde i landet just under sent 70-tal och sedan under början av 80-talet, vilka minnen!


I filmen ovan kan ni lyssna på några låtar till från bland andra Adriano Celentano, Albano & Romina Power och Eros Ramazotti.

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer