Nu blir det nya rutiner på TUI:s hotell

Medan vi väntar på att åka utomlands igen har TUI nu börjat förbereda sig på att kunna ta emot sina gäster på ett säkert sätt. Allt för att minska risken av smittspridning av coronaviruset och få oss koppla av, och njuta av vår semester.



Charterbolaget inför nu en 10-punktsplan på TUIs hotell med en uppsättning åtgärder för att den kommande reseupplevelsen ska vara så säker och bekväm som möjligt - både för gäster och personal. Några av åtgärderna som införts är online check-in på hotellen, färre gäster på restaurangerna samt andra åtgärder för att minska risken för smittspridning.  Coronapandemin har givetvis inneburit en stor utmaning för hela resebranschen och på väldigt kort tid gick bolaget från att ha tiotusentals svenska gäster runt om i världen till att helt pausa sin verksamhet.



Nu ligger huvudfokus på att återuppta resandet så fort världen är redo, på ett så säkert och ansvarsfullt sätt som möjligt. Och ett antal åtgärder för hotell, flyg, transfer, kryssningar och övriga upplevelser har nu införts. Först ut är hotellen som fått en tiopunktslista med åtgärder för en säker och bekväm hotellvistelse. Dessa åtgärder kommer att genomföras på samtliga av koncernens egna hotell, samtidigt uppmanar arrangören sina hotellpartners att göra likadant.

– Vi tror att resandet kommer att se annorlunda ut när vi väl börjar resa igen. Tydligt för oss är att våra kunder vill ut och resa igen, men att det behöver ske på ett säkert sätt. Därför förbereder vi oss nu för en uppstart genom att vidta åtgärder för att säkerställa säkerhet och hygien på våra hotell runt om i världen. Våra gäster kommer kunna ha samma härliga upplevelse av sin resa samtidigt som vi minskar risken för sjukdom, säger Adam Györki, kommunikationschef för TUI.



Så här ser 10-punktsplanen för en säkrare hotellvistelse: ut

1) Online-incheckning: Resenärerna kommer själva att kunna checka-in utan kontakt med personal på många hotell. Detta utförs online till exempel via gästernas smartphones.

2) Personalen håller avstånd: I allmänna utrymmen som i restauranger, korridorer och gym är alla anställda skyldiga att hålla ett avstånd på 1,5 till 2 meter till gästerna. Till exempel rengörs bord i restauranger endast när gästerna har lämnat dem.

3) Personalen jobbar i avgränsade team: Personalen kommer att samarbeta i fasta arbetslag för att minimera möjliga infektionskedjor.

4) Färre gäster samtidigt i restauranger och större avstånd mellan borden: För att begränsa antalet gäster i restauranger kommer kapaciteten att reduceras. Bord kommer att placeras med ett avstånd på minst 1,5 meter från varandra.



5) Restauranger öppna längre för att minska trängsel: För att ge tillräckligt med utrymme för alla gäster förlängs öppettiderna för restauranger och andra mötesplatser på hotellen.

6) Underhållning och aktiviteter anpassas: Endast evenemang, sport och underhållning med ett litet antal deltagare och utan nära kontakt kommer att vara tillgängligt. Spa-erbjudandet kommer att anpassas och barnomsorg kommer att organiseras enligt nya standarder i överensstämmelse med kraven på destinationerna och gästernas ursprungsländers rekommendationer.

7) Handsprit tillgänglig för gäster och personal: Antalet automater för desinfektionsmedel kommer att öka avsevärt så att gäster och anställda kan desinficera sina händer vid alla viktiga kontaktpunkter. Till exempel alla platser där mat och dryck erbjuds, idrottsanläggningar och i lobbyn.



8) Djuprengöring av rummen: Nya omfattande rengöringsmetoder kommer att införas för att ge bästa möjliga skydd mot spridning av coronavirus. Alla rum kommer att rengöras extra noggrant innan gästerna anländer och samma intensiva rengöringsprotokoll kommer att tillämpas vid varje gästbyte.

9) Utökad servering vid bordet, mindre självbetjäning: Självservering som vid bufféer kommer att reduceras. När det är möjligt serveras mat och dryck till gästerna av personal som bär skyddsmasker.

10) Medarbetare får säkerhetsutbildning: TUI utbildar alla anställda på sina egna hotell. De första utbildningsdokumenten kommer att finnas tillgängliga denna vecka.


Av Agneta Nisbeth
Foto: TUI

Kommentarer