Saknar att äta ute i mitt gamla Stockholm

När jag nu inte längre kan resa in till Stockholm så får jag njuta av allt det som finns här på landet, men det hindrar inte att jag längtar tillbaka in till stan jag förr om åren besökte varje dag - det vore så härligt att åter gästa något av alla dess härliga matställen.

Tures i Stockholm.

Det finns verkligen hur många krogar, saluhallar och caféer som helst i Stockholm, med ett ofta mycket spännande utbud av mat från hela världen. Kanske är det just den lite mer exotiska maten jag längtar efter som mest just nu, den jag inte lagar till här hemma. Här ovan en bild från Tures på Östermalm där jag ätit en hel del luncher, jag jobbade ju alldeles i närheten - på Aller Media - under ett par år.

Härliga Hötorgshallen.

Jag brukar ofta botanisera bland de fräscha godsakerna i Hötorgshallen till exempel eller njuta av utbudet i Östermalms Saluhall, som för övrigt har öppnat sina anrika lokaler igen.Även om man inte tänker äta något så är det bara kul att vandra runt och titta på all mat, både den som är tillagad och den som man själv ska fixa till därhemma.


Vem älskar inte en räksmörgås?

Jag är en som verkligen älskar mina räkmackor, det är få saker som slår en kaffe och en sådan läckerbit till lunch, då gärna en helgdag när man slår sig ner på ett café tillsammans med en kompis för att prata lite strunt. Just dessa fina smörgåsar - med nyskalade räkor, ägg och massor av majonnäs - kommer från Hötorgshallen. Och var alldeles utsökta, jag lovar.



Här några fler godsaker att köpa med sig hem, färdiga rätter av lyxkvalitet, men denna gång från Östermalmshallen. Perfekt om du inte vill laga maten själv till festmiddagen. Jag kan lova att allt smakar underbart, men ganska dyrt är det tyvärr.

En uteservering på Östermalm.

Men sedan saknar jag också alla dessa underbara uteserveringar av olika typer som finns överallt i Stockholm, att bara kunna sitta ute och titta på folk medan du äter din mat eller smuttar på en drink eller bara en kopp kaffe. Hur många av stadens krogar som sedan kommer att finnas kvar efter coronaviruset härjande är en annan sak.



Till sist en bild till från Sturegallerian i Stockholms city, här kan man sitta inne och titta på folklivet, perfekt när det inte är så mysigt väder utomhus. Också en plats jag saknar mycket, eftersom jag besökte den så gott som dagligen under min lunchrast. Inte alltid för att handla, bara för att kolla in utbudet av nya varor och för att insupa atmosfären av storstaden.
Men det är andra tider nu och man ska vara tacksam för det man har, inte bara sukta efter det man inte länge kan göra eller få. Tid kommer nog för det också vad det lider, bara man lever och får ha hälsan kvar.


Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer