Upptäck ditt närområde under semestern

Eftersom vi inte ska resa utomlands den närmaste tiden så kan vi väl passa på att upptäcka det vi har i vårt närområde. Och det är ofta mer än vad du kanske tror.


En gammal fin runsten vid en väg nära mig.


Vi kommer som ni säkert vet vid det här laget att inte att kunna resa utomlands förrän tidigast den 15 juli, kanske till och med senare. Så det är lika bra att ställa in sig på en semester här hemma i Sverige istället. För det finns en hel del att upptäcka i närheten av din bostad också. Vi får ju resa runt två timmar med bil, så sätt igång att upptäcka ditt närområde!

Uppsala är en stad värd att besöka - en timme från Stockholm.

I närheten av mig finns det både medeltida kyrkor och runstenar, flera spännande städer (som underbara Uppsala) och fina bad att besöka, på kort avstånd från mitt hem. Kan tänka mig att i stora delar av landet är det samma sak som gäller, res två timmar från ditt hem och du kommer hitt mycket spännande som du ännu inte upptäckt.



Men det är inte bara nya platser som gäller, ibland räcker det med en promenad ut i den gröna svenska naturen som får dig att må lite bättre. Och den hittar du verkligen lite överallt, från ensliga landsvägar till lummiga parker och svala skogar. För att inte tala om våra långa kust med olika typer av badplatser och så alla små sjöar.

Jag kommer här i bloggen att skriva mer om vad som finns att se här omkring mig, så häng mig med under sommaren...

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer