Så håller jag drömmen om att fixa ett eget hem i Italien levande

Nu är det ofta väldigt bra priser på hem i södra Europa, men för att göra ett riktigt fynd måste ni kanske fixa till det lite först. Här får ni bästa tipsen på hur ni kan få till ert ert eget hem i solen, eller så kan ni- precis som jag - bara drömma vidare. 

Drömmen om ett hem i Italien
Vackra Positano på Amalfikusten


Som ni säkert redan sett här på bloggen har jag redan visat exempel på några fina hem som är till salu i både Italien, Frankrike och Spanien. Vill man komma riktigt billigt undan måste man fixa till en del i det nya semesterhemmet - men det är faktiskt ganska spännande det också. Även om det - som för min del just - stannar vid en dröm om jag inte vinner på Triss. 


När jag är hemma och har tid över så brukar jag titta in och drömma mig bort på olika mäklarsajter i Italien, för det är där jag själv hoppas på att en dag få äga en egen bostad, om än så liten. Det skulle i så fall bli en lägenhet eller möjligtvis ett litet hus eftersom det blir billigare, men helst med en balkong eller terrass/uteplats så man kan njuta av solens strålar. 

Vackra staden Ostuni i Apulien


I det här reportaget har jag valt att titta på hus via den stora mäklarsajten Idealista, ni får länken dit längre ner i artikeln. För just nu är det, som jag tidigare skrivit, många hus till salu i Italien för riktigt låga priser, speciellt om man är beredd att renovera dem något. Just i denna artikel har jag bara valt hem i staden Scalea som ligger precis vid havet i Kalabrien med många hus och lägenheter till bra priser. 




På bilden ovan ser du ett av dem. Du får här ett eget litet hus för 45.000 euro, 45 kvadratmeter med en egen uteplats som bjuder på havsutsikt. Huset behöver lite översyn på utsidan men är renoverat på insidan med bland annat ett helt nytt badrum. Däremot kan det vara bra att bygga till någon vägg för att skapa ett separat sovrum. Och så får man själv installera köket, allt är nykaklat och klart för att sätta in det som behövs för att laga mat. Jag hade tänkt ett par vita platsbyggda soffor längs väggarna på terrassen och så kanske en grill och massor av blommor i krukor.



Eller så kanske detta verkliga renoveringsobjekt passar bättre, även detta i Scalea, en lägenhet med ett sovrum med plats för dubbelsäng och ett litet kombinerat kök/vardagsrum. Här är det dock den stora uteplatsen med en utedusch som lockar. Men man måste fixa till den först, så den blir som man önskar - om man bara orkar. Pris är satt till 23.000 euro, så den är inte så dyr heller. men mycket renovering blir nödvändig här. Här hade jag tänkt att kakla utomhusduschen kanske till och med bygga en liten cocktailpool, vitkalka väggarna mot berget, bygga en ny trappa och soffa snygga utemöbler samt massor av blommor och träd i krukor.



Eller så väljer man denna lägenhet i Scalea som också har en fin havsutsikt, med en balkong där man kan blicka ut över havet och äta sin middag. Två sovrum får man och ett kombinerat vardagsrum/kök, allt på 66 kvm. Priset ligger på 48.000 euro och lägenheten - som inte behöver någon större renovering - har tidigare hyrts ut till turister. Här räcker det med nya möbler, någon ommålning här och där samt lite annat piff för att få det som man vill ha det.



Är man ute efter ett eget hus och har en dryg miljon att spendera så kanske denna välvårdade villa med havsutsikt, egen trädgård och två terrasser ned underbar utsikt över havet i Scalea passar bättre? Du får också stora ytor inomhus med två sovrum och ett badrum på övervåningen och ett kök och vardagsrum samt ett till badrum på bottenvåningen. Pris 110.000 euro för 100 kvm hus och två trädgårdar, åt var sitt håll.





Jag har också spanat in fina drömhem i solen via appen Pinterest som jag använder flitigt. Här ovan ser ni ett exempel på vad jag hittat och drömmer om. Inspiration för att skapa mig ett drömhem i solen i mitt älskade Italien. 


Text och bild AgnetaNisbeth och faksimil Pinterest samt Idealista.

Kommentarer