Ha en fin midsommar - hur ni än firar den!

Ville bara passa på att önska er alla en härlig midsommar, trots att just denna helg nog inte riktigt kommer att bli som förra årets.



Idag är det åter midsommarafton, en av årets mest magiska dagar och en tid för fest och umgänge, men så blir det nog inte riktigt i år tyvärr. Vi har fortfarande en mörk skugga över oss i form av det fruktade coronaviruset. Nu har vi visserligen fått ok på att resa runt i landet igen, om vi bara håller avstånd, tvättar händerna och inte åker om vi känner oss sjuka.



Så det där att träffa sin familj kanske blir lite knepigare i år om man har föräldrar som är gamla och sköra och som inte kan riskera att utsättas för smitta. Inte heller får man samlas i större grupper än 50 personer så något större dansande kring midsommarstången på offentliga platser blir det givetvis inte heller tal om.



Man en sak jag kan tipsa om i alla fall är att bege sig ut i naturen, den är både vacker och läkande för sorgsna själar. Här råder ingen trängsel heller direkt. Så bege er ut i skogen eller på någon äng och plocka några vackra blommor, eller bara njut av allt vackert som finns omkring oss just nu. Bor ni inne i stan så går det ju alltid bussar eller ta en cykel ut i grönskan, även om vissa parker också kan ge själen lite tröst i dessa svåra tider.




Jag minns när jag ett tag bodde i Årsta, en närförort i södra Stockholm, så gick jag alltid en vända vid Årstaviken och där uppe i skogspartierna hittade jag alltid några vilda vackra blommor att ta med mig hem för att sätta i vas. Sedan ordnade jag en liten fest med god mat i lägenheten - som låg på sjätte våningen - tillsammans med några vänner.

Så ha nu en fin dag och hoppas att ni får den midsommar ni hoppats på trots allt. Och återigen - ett stort tacka till alla er som jobbar denna dag!

Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer